Prosjektet, som trolig vil hete SAS Holiday, skal ta opp konkokurransen med kjente aktører som TUI, Ving, Norwegian og EasyJet .
Minner om Jan Carlzon
Suksess avhenger dog av de riktige partnerne og en smidig bestillingsflyt. Foreløpig er informasjonen knapp. SAS holder detaljene hemmelige, men bekrefter at noe nytt er under utvikling.
– Det stemmer at vi for tiden utvikler et nytt prosjekt med fokus på pakketilbud for reisende. Vi ser et stort potensial i konseptet og ser frem til å dele mer informasjon til høsten, sier Pia Herrera, pressesjef i SAS, til Travel News Danmark.
Med denne satsingen følger SAS i fotsporene til andre europeiske flyselskaper. Norwegian, EasyJet og Ryanair har allerede sin egen pakkereisevirksomhet, noe som har blitt stadig viktigere ettersom fritidsreiser har økt kraftig etter pandemien – i motsetning til forretningsreiser, som ikke har kommet seg i samme tempo.
SAS har også merket at mange av forretningsreisende også trenger attraktive reisetilbud til private formål. Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen, ser på SAS’ satsing som et smart trekk.
– Det minner om gullårene med Jan Carlzon ved roret, da SAS eide hele verdikjeden – fra flyreiser til hoteller. Nå vil de ha en del av den voksende kaken i fritidsmarkedet, sier han til Flysmart24.no.
Prispress
Men suksessen vil avhenge av hvilke partnere SAS tiltrekker seg. Hos Ving er de ikke spesielt bekymret for SAS’ nye satsing.
– Vi registrerer at SAS har gjort diverse fritidssatsinger i egen regi opp gjennom årene, så vi ønsker dem lykke til med denne også og ønsker alltid konkurranse velkommen. Internasjonalt har EasyJet hatt suksess med sitt Holiday-konsept, så det kan fungere denne gangen, sier Claes Pellvik, kommunikasjonssjef i Ving.
Kan Ving bli den partneren SAS trenger for å løse dette?
– SAS er en god partner for Ving, spesielt innenfor vår dynamiske pakkeløsning. Men vi ser ikke for oss at Ving blir en partner i dette prosjektet, men mer sannsynlig at SAS vil finne hoteller via én eller noen få hotellbanker, sier Pellvik
Med prispress i markedet og tynne marginer ønsker alle aktører å finne ytterligere muligheter for mersalg og dermed øke marginene sine.
– Grunnleggende for å lykkes er at det er enkelt for kunden å bestille, og at bestillingen gjøres i samme økt. I tillegg at man har et hotellprodukt som er tilpasset det nordiske gjester ønsker, og at man har kompetente folk som kan yte service på skandinaviske språk, konkluderer Claes Pellvik. ©







