Prosjektet har en foreløpig kostnadsramme på 13,5 milliarder euro, nærmere 160 milliarder kroner. Det var  samferdselsminister og visestatsminister Matteo Salvini som kunngjorde avgjørelsen.

Frykter mafiaen

Brua over Messinastredet blir 3,6 kilometer lang. Det er ikke første gang planer om en slik bru blir godkjent av en italiensk regjering, men de har ligget på is i flere år fram til dagens regjering gjenopplivet prosjektet.

Grunnarbeidene ventes å begynne i sommer, og selve byggearbeidet skal etter planen gå i gang neste år. 

Blant bekymringene motstanderne har, er innvirkning på miljøet, jordskjelvfaren og mafiaens innflytelse i området. I tillegg finnes trekkfugler som trekker gjennom Messinastredet.

Militært prosjekt

Tidligere har regjeringen antydet at de vil klassifisere bruprosjektet som forsvarsinfrastruktur, som vil gjøre et stort innhogg i Nato-kravet om å bruke fem prosent av brutto nasjonalprodukt (BNP) på forsvar og forsvarsrelatert infrastruktur. 

Italienerne argumenterer for at den vil gjøre det enklere å bevege tropper og utstyr på Natos sørflanke.

Verdens lengste

En gruppe med 600 akademikere har skrevet under på et brev som går imot slik klassifisering, blant annet fordi det vil gjøre kravene til selve bruas konstruksjon langt høyere for å motstå tunge militære kjøretøy. I tillegg kan det potensielt gjøre brua til et mål.

En gruppe ledet av det italienske infrastrukturkonsernet WeBuild har vunnet anbudskonkurransen for å bygge brua. Konsernet bygde også Canakkale-brua i Tyrkia, som er verdens lengste hengebru i dag. Den er imidlertid knappe to kilometer lang – litt over halvparten så lang som det nye prosjektet. ©