Dette er ingen fantasidrøm, sier teknologispesialist i Green Future Jan Otto Reimers til NRK.

Dagens batteriteknologi gjør det mulig med kommersielle flyruter innen få år, ifølge rapporten* fra Green Future laget på vegne av blant annet Avinor. Reimers tror de første testflyvningene av elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen kan være i luften innen tre år.

Målet er at alle innenriksreiser skal være elektriske innen 2040.

Strekningen mellom Stavanger og Bergen skal være egnet til å være først ut med elfly på grunn av avstanden og alternative landingssteder.

– Det er et stort trafikkgrunnlag mellom de to vestlandsbyene, både fra næringslivet og turismen, sier direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge.

Stavanger lufthavn jobber med å få nok kraft tilgjengelig på flyplassen til elflyene står klare. De skal ha en kapasitet på seks til 19 passasjerer og være tilgjengelige for kommersielle ruter rundt 2025.

Fly med kapasitet på 20 til 70 passasjerer vil kunne være kommersielt tilgjengelig rundt 2030.

– Dette er viktig for hele luftfarten, som må bli mer bærekraftig, sier lufthavndirektør Anette Sigmunstad.

Årlig er utslippet til innenlands flyreiser 1,3 millioner tonn Co2-ekvivalenter. Om alle fly blir elektriske kan dette tallet reduseres til null, mener Reimers. Han mener at Norge har gode forutsetninger for utvikling av elektrisk luftfart på grunn av tilgangen til fornybar elkraft og det velutviklede kortbane-nettverket.

Elektriske fly kan gjøre det mulig å utnytte flere av flyplassene i Norge og føre til flere regionale flyvninger. Etter hvert kan flyruter sammenlignes med bussruter vi har i dag, og flybillettene kan også bli billigere.

– Elektrisitet er rimeligere enn drivstoff. I tillegg blir vedlikeholdet av elfly enklere, og driftssikkerheten er høyere slik at kostnadene blir lavere, mener Reimers.

Blir planen en realitet, kan Norge bli et av de første landene til å ta i bruk elektriske rutefly. ©
* I tillegg til Avinor har Aircontact group, Berg Hansen, Sparebanken Vest og Næringsforeningen i Stavanger-regionen vært med å bestille rapporten.