Etter at Wonderful Copenhagen lanserte CopenPay-initiativet i fjor, har det fått mye oppmerksomhet fra store deler av verden.

Viktig bidrag

Nå har Københavns suksess også nådd frem til det amerikanske magasinet Time, som hvert år publiserer de beste nye innovative initiativene i verden. Og i 2025 inkluderer den listen Wonderful Copenhagens nudging-prosjekt rettet mot turister.

CopenPay handler i all sin enkelhet om at besøkende i den danske hovedstaden blir belønnet når de oppfører seg bærekraftig. For eksempel kan turister få gratis båtturer, sykkelutleie eller lunsj hvis de samler avfall, bruker offentlig transport eller hjelper til i en av hagene som innbyggerne steller sammen.

Time velger listen med fokus på de banebrytende innovasjonene som bidrar til en bedre verden – på en smartere og inspirerende måte. Og her er hovedstadens CopenPay plassert i kategorien Sosial påvirkning, opplyser Wonderful Copenhagen i en pressemelding.

Flere er med

Rikke Holm Petersen, direktør for markedsføring, kommunikasjon og atferd hos Wonderful Copenhagen, sier at hovedstadens destinasjonsselskap allerede i idéfasen var klar over at de hadde noe spennende på gang.

 – Da vi utviklet CopenPay, kunne vi føle at vi hadde noe spesielt – og derfor er det fantastisk å se hvordan det siden har resonnert internasjonalt, sier hun.

– Først fra turister, og så ble vi nesten blåst over ende av den enorme interessen fra medier over hele verden. Plassen Time’s liste Best Inventions i 2025 er derfor en enorm anerkjennelse for alle som har bidratt til å gjøre CopenPay til en suksess.

Da CopenPay ble lansert i fjor, deltok 25 aktører, hvor turistene kunne få sin belønning for å ta grønne valg. Da konseptet kom tilbake i år, var det med hundre aktører.

På flere lister

Samtidig ble fjorårets utvalg av handlinger som utløser en belønning utvidet, og aktører fra en større del av hovedstaden ble med.

– Vi opprettet CopenPay fordi vi ønsket å presse turismen i en bærekraftig retning, både nasjonalt og internasjonalt. Samtidig som turismen må endres ser vi et stort ønske fra folk om å bidra positivt, men uten at de gjør noe med det, sier Holm Petersen.

Det var på den bakgrunn CopenPay ble lansert – for å øke turistenes bevissthet om valgene de tar på en reise, og samtidig gjøre det enkelt og morsomt å bidra positivt på reisemålene de besøker.

CopenPay har tidligere fått internasjonal anerkjennelse – blant annet omtalt på Condé Nast Travelers «Bright Ideas in Travel» for 2025, på Fast Companys liste over de mest innovative initiativene i 2025, og nå altså på Times liste over de 300 beste innovasjonene i 2025. ©