Spanske Iryo, som blant annet eies av et flyselskap, begynte nylig å betjene Barcelona-Madrid. Flere ruter kommer senere.

Offensiv satsing

I Spania konkurrerer nå fire togselskaper på nettverket av høyhastighetsruter. Statseide Renfe kjører allerede høyhastighetstog. I fjor kom den franske konkurrenten Ouigo til. Like etterpå introduserte Renfe sitt lavprisselskap for høyhastighetstog – Avlo.

Ifølge CNN eies Iryo av det statseide italienske jernbaneselskapet Trenitalia, den spanske «infrastrukturgruppen» Globalvia samt det spanske flyselskapet Air Nostrum.

Nylig begynte Iryo sine ruter fra Madrid via Zaragoza til Barcelona. I midten av neste måned følger ruten fra Madrid til Valencia, og i løpet av det nye året blir det også høyhastighetsruter til blant annet Sevilla, Malaga, Cordoba og Alicante.

Målet for Iryo er åtte millioner årlige høyhastighets-passasjerer, som ifølge CNN vil tilsvare 30 prosent av markedet.

Flest tog-kilometer

Iryo opererer med fire klasser, der tre er rettet mot forretningsreisende. Alle seter har kontakter for USB og 5G Wi-Fi-nettverk. Togene har også spisevogner på den nesten 600 kilometer lange togreisen mellom Madrid og Barcelona, som tar mindre enn tre timer. 

Reisetiden er dobbelt så lang med bil.

«Høyhastighetstog styrker EUs mål om bærekraft og sosialt ansvar. Iryo bidrar til å gjøre lange reiser med tog mer attraktive og vil tiltrekke reisende fra fly og biler», sa Nick Brooks i forbindelse med premieren på Iryo-togene. Han er generalsekretær i Allrail (Alliance of Passenger Rail New Entrants in Europe), som representerer ikke-statseide togoperatører.

Allrail etterlyser mer konkurranse mellom togselskapene på alle Europas høyhastighetsruter. Det blir fremtiden for togreiser, mener organisasjonen.

Spania, som begynte å kjøre høyhastighetstog i 1992, har i dag flest kilometer med høyhastighetstog i Europa. Togene går mellom blant annet Madrid og Barcelona, ​​​​Malaga, Sevilla og Valencia. ©