Tanken er at den ekstra barrieren skal gjøre det vanskeligere for utenforstående å få tilgang til cockpiten, skriver nyhetstjenesten Reuters.
Ekstra barriere
Nylig sendte det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines det første flyet med to cockpitbarrierer på vingene. Flyet var en Boeing 737 MAX-8, som fløy fra Phoenix til Denver.
En ekstra cockpitbarriere har vært etterspurt siden angrepene på World Trade Center 11. september 2001. De viste faren ved å ikke ha tilstrekkelig beskyttelse for cockpiten. Ifølge Reuters har pilotforeninger lenge krevd det ekstra sikkerhetslaget.
Flyvningen markerer også en liten milepæl, ettersom de ekstra barrierene også vil bli rullet ut på tvers av nye fly i den amerikanske kommersielle flåten i de kommende årene.
Både Boeing og Airbus har sagt at de har begynt å integrere den ekstra barrieren fordi føderal lovgivning, som ble lansert i 2023, trådte i kraft mandag denne uken.
Ingen krav
For kort tid siden annonserte FAA at de hadde gitt flyselskapene en frist til slutten av juli 2026 for å installere den ekstra barrieren i nylig leverte fly. De fleste flyselskapene har informert den amerikanske sikkerhetsmyndigheten om at de ønsker å benytte seg av den utvidede fristen og dermed ikke installere barrierer med en gang.
Southwest har derimot valgt å starte arbeidet umiddelbart etter hvert som de mottar nye fly. I år forventer de å motta 25 nye Boeing-fly, som alle vil ha barrierer.
– Vi følte at vi kunne få det gjort og sette det i drift så snart flyet var klart, sier Southwests driftsdirektør Justin Jones,
FAA-reglene krever at flyprodusenter installerer den ekstra cockpitdøren på alle kommersielle passasjerfly som opererer i USA, men det er ikke noe krav om å ettermontere lignende barrierer på fly som allerede er i drift. Flyprodusenter uten FAA-sertifisering for barrierer trenger ennå ikke å overholde reglene. ©