Regjeringen i landet har nå kommet med et lovforslag som man håper vil bedre situasjonen.
Strammere regler
De fleste reisende bruker anmeldelser av hoteller og restauranter for å finne ut hvor de skal sove og spise, men som mange nå vet er det slett ikke mulig å stole fullt ut på omtalenes pålitelighet.
I Italia har problemet vokst seg så stort at landets regjering har tatt initiativ til et lovforslag for å eliminere villedende eller skadelige anmeldelser av landets hoteller, restauranter og turistattraksjoner, skriver nettstedet Euronews.
Falske anmeldelser er allerede ulovlige i Italia, men i januar i år ble det fremmet et forslag om en lov som skal stramme inn reglene. Lovverket må godkjennes av det italienske parlamentet.
Lovforslaget slår fast at alle som ønsker å skrive en anmeldelse må dokumentere sitt besøk på et gitt nettsted – for eksempel via en kvittering – og fremvise verifiserbar ID.
Stor påvirkning
Det anbefales også at anmeldelser skrives innen 15 dager etter et besøk, og de skal være detaljerte, transparente og relevante for opplevelsen, heter det.
Ifølge lovforslaget, som tar sikte på å eliminere både feilaktige og ondsinnede anmeldelser, skal det også være ulovlig for selskaper å betale eller oppmuntre folk til å anmelde – for eksempel å tilby kundene gratis produkter i bytte mot positive vurderinger i anmeldelsene.
– Anmeldelser vil takket være denne lovendringen faktisk være sannferdige, og et viktig suksess-kriterium for bedrifter og tilliten til forbrukere og turister, sier Daniela Santanché, Italias turistminister, om introduksjonen av loven.
Falsk eller manipulert innhold påvirker mellom seks og 30 prosent av omsetningen til selskaper i gjestfrihets- og reiselivssektoren, ifølge det italienske industridepartementet.
Gigantbøter
Et av disse er hotellet Palazzo di Varignana, som ligger like utenfor Bologna.
– Som mange selskaper i bransjen har vi også møtt anmeldelser som ikke reflekterer en reell opplevelse, eller er tydelig påvirket av eksterne faktorer, som urettferdig konkurranse eller forventninger som ikke samsvarer med tjenesten som tilbys, sier hotellets finansansvarlige Simona Lollini til Euronews.
Tripadvisor, en av verdens største reisenettsteder, skal gjennom en kombinasjon av avansert teknologi og menneskelig analyse ha beskyttet reisende mot 2,7 millioner falske anmeldelser i 2024.
Ifølge Euronews kan bøtene for brudd på reglene i det nye lovforslaget potensielt bli skyhøye og ligge på mellom 5000 euro og ti millioner euro. Det tilsvarer mellom 57 300 og 113 millioner kroner. ©