New York har den tetteste trafikken i hele USA, noe som gir store utfordringer for trafikantene, men også for miljøet.
Store inntekter
Planen med å kutte i trafikken har vært på trappene i snart fire år, og nå har de amerikanske myndighetene gitt grønt lys for at den er innenfor lovens rammer.
– Dette er gode nyheter for miljøet, for kollektivtrafikken og for New York og regionen, sier MTA-styreleder Janno Lieber hos kollektiv-operatøren MTA til det ideelle nyhetsorganet The City
Målet er at de nye reglene skal gjelde allerede fra i år. De innebærer blant annet en ekstra rushtidsavgift på opp mot 23 dollar per dag – nærmere 240 kroner. En studie fra i fjor viser at det vil kunne få ned antallet biler som kjører inn til Manhattan med mellom 15 og 20 prosent.
Avgiften vil i tillegg generere inntekter på mellom ti og og 15 milliarder kroner i året.
– Straffer drosjene
Den annonserte avgiften vil etter planen variere fra dag til dag for biler som kjører inn i eller blir værende i det sentrale området på Manhattan, og ordningen strekker seg fra 60th Street i Midtown til Battery Park helt nederst på Manhattan.
Prosjektet handler videre om å satse stort på å bygge ut kollektivtrafikken. En studie knyttet til klima viser at en reduksjon i biltrafikken vil forbedre luftkvaliteten, gjøre bussene mer pålitelige og økte kollektivbruken med én til to prosent.
Bhairavi Desai, leder for New York Taxi Workers Alliance der også de ikoniske gule drosjene inngår, sier avgiften vil straffe en transportsektor som allerede sliter med å komme seg på beina etter pandemien.
– Denne avgiften vil føre til at sjåførene jobber for å betale skatt i stedet for å få en inntekt. Det blir et skattefengsel, sier han til The City. ©