Tiltaket om å avskaffe flyavgifter på håndbagasje vil sannsynligvis føre til at flyselskapene øker flyprisene for alle passasjerer, anslår den danske økonomen Jonas Herby.
Usikker på gevinsten
– De må til en viss grad øke prisene, sier Herby, som er tidligere spesialkonsulent i tenketanken Cepos.
Forbrukerøkonom i Danske Bank, Louise Aggerstrøm, sier det samme.
– De vil nok prøve å tjene tilbake disse pengene, sier hun.
Ifølge Herby kan dette spesielt ramme passasjerer som ønsker å spare ved å reise uten håndbagasje.
Forslaget – som ennå ikke er vedtatt – kan være til fordel for noen passasjerer, men koste andre, påpeker han.
– Når man er usikker på den totale gevinsten, synes jeg man bør respektere at noen faktisk taper på dette, og deretter avstå fra å innføre denne reguleringen, mener Herby.
Annet blir dyrere
EUs transport- og turismekomité har – etter press fra forbrukerorganisasjoner, passasjerer og spanske myndigheter – vedtatt forslaget om at reisende skal kunne ta med seg håndbagasje på opptil syv kilo og én meter i lengde.
I dag bestemmer flyselskapene selv hvor mye håndbagasje passasjerer får ta med seg uten ekstra betaling – vanligvis en liten bag som kan plasseres under setet.
Hvis man vil ta med seg større håndbagasje, varierer prisene fra selskap til selskap. Hos Norwegian kan man for eksempel kjøpe håndbagasje som veier opptil 10 kilo for internasjonale flyvninger for mellom 109 og 179 kroner.
Ifølge Aggerstrøm i Danske Bank er det vanskelig å si nøyaktig hvordan de høyere prisene vil komme til uttrykk.
– Det kan være at en stor innsjekket bagasje da blir dyrere, eller det kan være at maten blir dyrere, sier hun.
Negativ økning
Skandinavias største flyselskaper ønsker ikke å avsløre hvordan den potensielle lovendringen vil påvirke prisene deres, dersom den blir vedtatt.
– Vi venter på avgjørelsene i EU før vi gjør noen endringer, sier Norwegians presseansvarlige Eline Skari til den danske avisen B.T.
SAS annonserer heller ikke noe konkret.
– Prisene på flybilletter er dynamiske og settes først og fremst av det generelle nivået i markedet, skriver SAS’ pressesjef Øystein Schmidt i en epost.
– Derfor er det for tidlig å si om en slik regelendring vil ha noen innvirkning på billettprisene totalt sett»
Aggerstrøm fra Danske Bank påpeker at flybransjen generelt er preget av hard konkurranse.
– Dette er en bransje hvor prisene justeres til minste detalj, og marginene små, sier hun.
Leder av Forbrukerrådet i Norge, Thomas Iversen, innrømmet overfor VG forrige måned at reiser kan bli dyrere som følge av det nye forslaget.
– De som flyr lettest vil sannsynligvis få en negativ økning i form av økte priser sammenlignet med i dag, sier han.
Forslaget må godkjennes av EUs medlemsland før det vedtas. ©