Reisesøkemotoren Momondo har tatt temperaturen på fremtidens reiselivsnæring. Og blant de største trendene de ser i glasskulen frem mot år 2030 er i tillegg såkalt «feedbooking» og spirituelle reiser for sjelen.
Trendene kommer frem i en global What the Future-studie, som i tillegg til Momondo også The Fure Laboratory og en annen stor søkemotor KAYAK står bak. Om vi skal tro på den blir det omtrent slutt på enkeltreiser, der vi i stedet velger flere reisemål på samme tur, ifølge studien, som gjør at «city jumping» også anses blant de nye globale reisetrendene som vil forme vår reiser frem mot 2030 .
Studien er basert på sosiale og kulturelle analyser, intervjuer med eksperter, data fra mer enn 9100 respondenter over ni land og dybdeanalyser av Momondos brukeradferd.
Ut fra dette materialet presenterer studien åtte spådommer om hvordan vi vil reise de neste fem årene.
KI-agenter overtar
Kunstig intelligens vil ta over mer av reiseplanleggingen og vil i fremtiden kunne stå for alt fra personlige anbefalinger til automatiske bestillinger. I følge Momondos undersøkelse krever allerede 38 prosent av de reisende mer fleksibilitet, 37 prosent krever tilpassede reiseruter, og 17 prosent ser på kunstig intelligens som en viktig del av reiseopplevelsen. Innen 2030 vil virtuelle KI-assistenter ta over en stor del av reiseplanleggingen og bidra til å sikre de beste tilbudene.
– Kunstig intelligens bidrar allerede i dag med kundeservice ved forsinkelser og endringer i reiseplaner, og personlige anbefalinger for reisende har blitt en stor suksess. Neste steg er automatiserte bestillinger, sier Per Christiansen, som er talsperson for Momondo.
By-hopping øker på
Flere reisende velger ferier med flere stopp underveis i stedet for turer til et enkelt reisemål. Ifølge studien vil dette gjelde 66 prosent av de reisende, og en lempelse av globale visumregler vil støtte trenden.
Helse blir i fokus
Verdien av en reise i 2030 blir målt etter dens bidrag til trivsel, ifølge rapporten. Etterspørselen etter velværereiser øker, og søkeordet «basseng» er allerede det mest søkte hotelltilbudet, tett fulgt av boblebad, spa og trening. Mens 60 prosent prioriterer avslapning, setter 13 prosent helse og velvære høyt. Reisemål som støtter denne trenden er i ferd med å bli populære valg på manges reiselister.
Feedbooking
Fremover vil scrolling til direkte bestilling blant annet i Facebook-feeden øke på. Sosiale medier vil bli reisebutikker i fremtiden og utvikle seg fra en inspirasjonskilde til bestillingsplattformer. 36 prosent av de reisende bruker allerede sosiale medier for å finne inspirasjon til sine reiser, og denne trenden forventes å vokse.
Virtuelle turer
Innovativ teknologi vil forme måten vi reiser på de neste fem årene – for eksempel gjennom holografiske concierge-tjenester og automatisk refusjon av flybilletter. 35 prosent av de reisende forventer virtuelle forhåndsvisninger av hotellrom, og nesten ti prosent av alle flypassasjerer ønsker seg VR-underholdning ombord for en bedre opplevelse.
LIT (Low Intensity Travel) øker
Et skifte mot mindre besøkte steder vil utfordre de mest populære reisemålene. Lavintensitetsreiser er i ferd med å bli en stor trend, med reisendes primære fokus på mindre turistrike reisemål som et uttrykk for klimabevissthet og en motreaksjon på overturisme. Dette er allerede viktig for 14 prosent av de reisende.
Åndelige eventyr vinner terreng
Reiser som kombinerer personlig utvikling og utforskning vokser i popularitet. Alt fra stille retreater til slektsforskning er en økende trend for reisende som søker opplevelser som ikke bare bringer dem ut, men også hjem og nærmere seg selv.
Fleksibel lojalitet
Reisende søker og krever mer personlig tilpassede belønnings-programmer, som Eurobonus, i de kommende årene på grunn av stigende priser. Dette betyr at lojalitetsprogrammer forventes å bli mer fleksible for å møte kravene. Hele 29 prosent ønsker mer personlige belønninger, og 32 prosent krever refusjon når prisene faller. ©