Ved gaten skjer det rett som er at frivillige blir spurt om å ta et senere fly. Det skyldes hovedsakelig fordi flyet er fullbooket.
Hva skyldes denne praksisen?
Avanserte algoritmer
– Grunnen er enkel, sier tidligere pilot Dan Bubb, nå professor ved University of Nevada i Las Vegas.
– Det skjer rett og slett fordi noen passasjerer ikke dukker opp.
Logisk nok tjener flyselskaper penger når alle seter er fulle. Når passasjerer ikke dukker opp kan de tomme setene bli solgt til andre passasjerer. Det er bakgrunnen for praksisen.
Uteblivelser skyldes en rekke årsaker, fra tapte forbindelser til endringer i reiseplanen i siste liten, til passasjerer som rekker et tidligere fly.
Flyselskapene jobber hardt med å anslå nøyaktig hvor mange som ikke dukker opp. De bruker avanserte algoritmer som ser på historiske data og nåværende trender for å forutse manglende oppmøte.
Flere faktorer
Generelt er flyselskapene ganske gode på dette. Ingen flyselskap ønsker å støte passasjerer, ikke bare fordi de må kompensere de som velger å stå over, men også fordi det fører til misnøye hos kundene.
Prosessen med å skalle av passasjerer starter med frivillige. Flyselskapet vil be passasjerene om frivillig å bytte til en senere flyvning. Vanligvis tilbyr flyselskapet kompensasjoner som kan beløpe seg til flere tusen kroner.
Som passasjer kan du forhandle om kontantkompensasjon, hotell, oppgraderte seter på en senere flytur og til og med loungetilgang.
Om ikke nok passasjerer melder seg frivillig, må flyselskapet kjøre passasjerene gjennom en prosess skalt «nekt ombordstigning». Hvordan du blir nektet ombordstigning varierer fra flyselskap til flyselskap, men faktorer kan inkludere hyppige flystatus, billettklasse og innsjekkingstid.
Heldigvis – for de som ufrivillig må stå over flyvningen er det internasjonale forskrifter på plass for å beskytte dem.
Ta vare på kvitteringene
Disse rettighetene inkluderer ombooking på et alternativt fly, utgifter til å dekke mat og overnatting (avhengig av lengden på oppholdet), og i noen tilfeller kontant kompensasjon.
Men prosessen med å kreve alle disse rettighetene er noen ganger lettere sagt enn gjort. Det er avgjørende å føre detaljerte oversikter over forsinkelsen din.
– Blir du nektet ombordstigning ber du gatepersonalet gi deg et skjema for nektet ombordstigning. Dette er viktig for å bevise at du faktisk ble nektet ombordstigning, sier Anton Radchenko, administrerende direktør ved AirAdvisor, som hjelper passasjerer med å navigere slike hendelser.
Pådrar du deg ekstra utgifter som følge av at du ble nektet ombordstigning, inkludert hotellopphold i tilfelle forsinkelser over natten, mat eller drosjer, ta vare på originale kvitteringer, da disse vil være nødvendige om du ønsker å søke refusjon.
Alt dette må sendes inn online til flyselskapet ditt for å søke refusjon.
– Som regel er det uproblematisk, konkluderer Radchenko.
Og for den som har tid til overs kan noen tusen i lommepenger og et hotellopphold være som en ren bonus å regne. ©
Kilder: CNN, T+L








