Det kommer frem i Hotels.coms «Unpack ’26: The Trends in Travel™». Den årlige globale rapporten fremhever endringer i reisendes atferd og reisemålene som vil dominere våre reiseplaner i 2026.

Hotellhopping

Blant funnene er at reisende i større grad vil sjekke inn på hoteller som kombinerer historisk arkitektur med moderne fasiliteter.

Hotels.coms liste over årets hoteller i 2026 fremhever ellers en økning i etterspørselen etter det de kaller «resirkulerte feriesteder» ,som tidligere skolebygninger, togstasjoner og banker.

Her får gjestene et komfortabelt opphold på et sted fylt med unik karakter og kulturell relevans.

En annen hotelltrend – som rundt halvparten av de spurte i rapporten nevner – er drevet av det Hotels.com kaller «hotellhopping», som blant annet innebærer:

  • Utforske forskjellige nabolag (52 prosent)
  • Gjøre reisen variert og spennende (46 prosent)
  • Få bedre tilbud og rabatter (31 prosent)

Flere hoteller

Byferier, øyturer og arrangementsbaserte turer som konserter og festivaler er de viktigste motivasjonsfaktorene for å reise. Hotellhopping-trenden er spesielt populær blant Generasjon Z og Millennials-reisende, der én av fem ser på «bleisure»-turer som den perfekte muligheten til å hoppe fra ett opphold til det neste.

– Hotels.com har sett data som viser at folk som planlegger turer bestiller et hotell på appen og deretter legger til et annet hotell på samme tur, sier Melanie Fish, kommunikasjonsdirektør i Expedia Group. 

– Tredjepartsforskning har vist hvorfor de gjør det, og det er helt klart verdt det for de reisende å pakke ut og pakke om for en endring i setting, nabolag og verdi.

Sumo på menyen

Rapporten viser også at Set jetting er tilbake – og større enn noensinne. Denne trenden med å reise til reisemål inspirert av TV-serier og filmer, som først ble fremhevet av Hotels.com i 2022, forventes nå å bli en potensiell industri på åtte milliarder dollar (rundt 80 milliarder kroner) bare i USA.

For eksempel planlegger ifølge undersøkelsen 76 prosent av Generasjon Z og 78 prosent av millennials-generasjonen nå reiser basert på hva de har sett på skjermen.

En annen trend er interessen for å oppleve unike regionale sportsbegivenheter. Sumobryting i Japan, for eksempel, eller thaiboksing i Thailand.

Ja til og med ostekonkurranse i Storbritannia.

Rapporten viser at mer enn halvparten (55 prosent) av de spurte vurderer å se en av disse begivenhetene når de er på reisemålene der den finner sted, og 51 prosent sier at de er motiverte til å lære om lokal historie og tradisjoner mens de reiser. ©