Kåringen er gjort i forbindelse med årets utgave av undersøkelsen Sustainable Brand Index, som utgis av det Stockholm-basert innsiktsbyrået SB Insight*, som spesialiserer seg innen merkevarebygging og bærekraft.
Ambisiøse mål
Den årlige undersøkelsen er gjort blant 13 000 norske kunder. Undersøkelsen som helhet inkluderer merkevarer i hele Europa.
Over tid har TUI ifølge en pressemelding arbeidet med bærekraft blant annet i samarbeid med stiftelsen TUI Care Foundation og prosjektet Rhodes Co-Lab.
I tillegg ble en egen bærekraftsagenda presentert for et år siden. Her forplikter TUI seg til kraftige kutt i utslippene fra fly, hoteller og cruisebåter innen 2030.
– Reisebransjen har som helhet et enormt ansvar for å bevege seg i en mer bærekraftig retning, sier kommunikasjonssjef Anne Mørk-Løwengreen i TUI Norge.
– Vi har satt oss ambisiøse mål og har tatt på oss ledertrøya, slik at vi sammen kan bevege oss riktig vei. Det er en omfattende, global innsats, og en viktig del av forretningsstrategien vår.
Grundig gjennomgang
Hvordan jobber TUI konkret med bærekraft? spør selskapet i pressemeldingen. Blant annet ved å bruke moderne fly som bruker stadig mer bærekraftig flydrivstoff (SAF), svarer selskapet.
Det investeres i tillegg i teknologi for fornybar energi, og måten hotellene drives på er i endring. Ett av fire TUI-hoteller bruker solenergi og hotellene har kuttet ut all engangsplastikk.
TUI har nå over 600 hoteller som er sertifisert som bærekraftige etter objektive standarder, og antallet øker stadig.
Som en del av bærekraft-tiltakene har de ansatte på Rhodos i stor grad byttet ut bilen med elsykkel og sykkel.
– Bak agendaen vår ligger det en grundig gjennomgang av hele verdikjeden. Vi jobber bredt med stort og smått samtidig, sier Mørk-Løwengreen.
Når det gjelder reisebransjen som helhet i Norge var det Hurtigruten som trakk det lengste strået i undersøkelsene som inkluderer 282 norske merkevarer. På de neste plassene følger konkurrenten Havila Kystruten, Fjord Line, Color Line, TUI, Ving, Apollo, DFDS og Stena Line. ©
* Undersøkelsen ble gjennomført mellom desember 2023 og februar 2024 av SB Insight, som gir kjente og etablerte merkevarer beslutnings-materiale, som omfattende forbrukerdatainnsikt, analyser og ekspertråd om hvordan bærekraft påvirker merkevare-image, kommunikasjon og forretningsutvikling.