Blant de nye rutene er Trondheim-Stavanger og Trondheim-Tromsø, som Wizz Air-sjef József Váradi annonserte under et digitalt pressemøte torsdag. Bakgrunnen for den økte satsingen skyldes ifølge toppsjefen at forhåndsbestillinger av billetter på rutene de allerede har varslet har gått bedre enn ventet.

Selskapet fått krass kritikk for sine holdninger til fagforeninger, blant annet etter at Varadi uttalte at de var et fagforeningsfritt selskap i forbindelse med etableringen i Norge. Det har blant annet ført til at flere fagforeninger har gått inn for boikott

Til overmål er statsminister Erna Solberg blant dem som har sagt at hun ikke vil fly med selskapet.

Det har trolig ikke hjulpet særlig på interessen, snarere tvert i mot, hvis man skal tolke signalene fra Wizz Air.

– Jeg respekterer hennes syn fullt. Jeg håper at hun ombestemmer seg når hun forstår effekten av Wizz Air og verdiene vi tar med oss til landet, sa Váradi under pressekonferansen.

Han avviste at de nekter ansatte å fagorganisere seg, men sa at dette er opp til de ansatte selv.

– Det er ikke min avgjørelse. Det er en avgjørelse som må tas av folkene i selskapet og ikke av folk utenfor, sa han.

Tidligere har selskapet kunngjort at de starter opp med daglige flyginger mellom Oslo og Bergen, Oslo og Trondheim og Oslo og Tromsø fra 5. november.

Wizz Air har hatt utenlandsruter fra Norge i flere år og flyr i dag fra utlandet til ni norske flyplasser, men det er først nå de begynner å fly mellom norske byer. I 2019 var Wizz Air det femte største flyselskapet hos Avinor med over én million reisende.

Nå vil selskapet fly daglig mellom følgende norske byer – Trondheim-Stavanger, Trondheim-Bodø, Tromsø-Bodø, Oslo-Ålesund og Oslo-Bodø. ©