Når ungarske Wizz Air nå tar opp konkurransen med SAS og Norwegian er det i første omgang snakk om tre ruter innenlands i Norge, fra Oslo til Bergen, Oslo til Trondheim og Oslo til Tromsø.

Fra Oslo til Bergen blir det fire daglige rundturer. Det blir det også fra Oslo til Tromsø, mens det fra Oslo til Trondheim blir to.

– Dette er en milepæl for Wizz Air og en stor dag også for Norge, sa administrerende direktør József Váradi i selskapet på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

Han legger til at selskapet har stor appetitt på det norske markedet, og at målet er vekst. Det skal skje med en aggressiv prispolitikk. De tre rutene starter på 199 kroner.

Wizz Air har vært i norge siden 2006, men det er først nå de går inn i innenriksmarkedet. Og der tenker de å være.

– Vår appetitt på det norske markedet er stor, og skal vokse, sa Váradi blant annet.

TOPPSJEFEN: Wizz Airs József Váradi.

Under pressekonferansen trakk Varadi frem viktigheten av et økonomisk bærekraftig flyselskap til Norge, og sa at diskusjonen i Norge de siste årene i større grad har handlet om hvilket flyselskap som kom til å gå konkurs.

– Vi tar med økonomisk bærekraft og grønn reise til Norge, sier Váradi.

Selskapet fløy for første gang i 2004 og er nå Ungarns største. Flåten er på 133 fly, og selskapet  satser knallhardt på lave prise. I dag flyr de på 44 land, typisk nok til mindre flyplasser i europeiske byer.

Med sterke eiere i ryggen hadde selskapets administrerende direktør József Váradi og hans medarbeidere ved inngangen til Corona-pandemien nærmere 17 milliarder kroner i «krigskassa».

– Om vi ikke fløy en eneste gang kunne vi fremdeles finansiert oss selv i omtrent tre år, har Váradi uttalt.

At det nå også stables et nytt norsk alternativ på beina vil øke konkurransen i markedet ytterligere.

Les mer om det HER!

– Timingen er veldig bra. Det er nå man kanskje har lyst til å gå inn. Man er helt på bunnen, sier analysesjef og luftfarts-ekspert Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets til Dagens Næringsliv.

Norwegian-sjef Jacob Schram har overfor næringslivs-avisen uttalt at han ikke lar seg skremme av ytterligere konkurranse. ©