Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole i Bergen understreker Wizz Airs forretningsmodell er å konkurrere med veldig lave priser mot de etablerte.
– Lav pris utløser etterspørsel selv i et marked som er preget av Covid-19, sier Steen til NRK.
Ifølge ham viser all erfaring at folk er opptatt av pris når de bestiller billetter. De skjelner mye mindre til forretningsmodell på selskap og slike ting. Så lave priser vi nå ser vil utløse etterspørsel.
«Folk velger det som er billigst og det tror jeg ikke kommer til å endre seg.»
Denne uken starter det ungarske selskapet flygingene innenriks i Norge, fra torsdag fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø til priser helt ned i 49 kroner før bagasje og andre tilleggsvalg.
Kommersiell direktør i Finn Reise Terje Berge bekrefter at det er en markant økning i billettsalget.
– Det er veldig uvanlig at nordlendingene kan komme seg hjem så billig, sier han til NRK.
Endringen etter at Wizz Air kom på banen har vært tydelig. I uke 42 var økningen i antallet bestillinger på reiser fra Oslo til Tromsø på 50 prosent, i uke 43 30 og i uke 44 37 prosent.
Også til Trondheim og Bergen er det en uvanlig økning i billettsalget.
– Det er helt tydelig at nordmenn har tatt for seg av tilbudene til disse byene, sier Berge. Han mener i likhet med Steen at pris alltid er driveren i flytrafikken.
Den kraftige bookingveksten har utelukkende kommet på byene Wizz Air flyr til, noe som har ført til at også Norwegian og SAS har satt ned prisene på de reisemålene.
Det har dermed ført til en priskrig.
– Hele desember kan du reise for 199 til Tromsø. Det er veldig uvanlig at nordlendingene kan komme seg hjem så billig, sier Berge, som samtidig understreker at på de byene som lavprisselskapet Wizz Air ikke flyr til er det vanlig priser.
– Norwegian og SAS matcher kun på priser til de tre byene der Wizz Air opererer, understreker han.
Fra 17. desember utvider Wizz Air til flere innenriksruter i Norg, noe som trolig også vil utvide priskrigen. Samtidig understreker han at Wizz Air ikke kan fortsette med de ultralave prisene i all evighet.
– Disse prisene er for å introdusere sine fly, og få folk til å skjønne at dette er et greit selskap å reise med. Men de taper jo på hver billett når flypassasjer-avgiften alene er på 75 kroner per sete, så det er opplagt en måte å trekke folk inn i flyene for å trekke de tilbake til en høyere pris senere, sier Steen.
Terje Berge i Finn Reise er enig i at den lave prisen er driveren.
– Det var mye styr med Ryanair og rettigheter for de ansatte en stund, men folk reiste likevel. Folk velger det som er billigst og det tror jeg ikke kommer til å endre seg, konkluderer Berge. ©