Det er irske Ryanair som fører an, med priser på under femtilappen for flyreiser ut i Europa fra Norge. Det sier kanskje litt om desperasjonen, men også viljen til å dra gang markedet igjen. For flyselskapene – om det er Ryanair, SAS eller Norwegian – er avhengig av at folk faktisk setter seg på flyene deres.
Hvis ikke er det bare et tidsspørsmål før de er borte.
Kostbart
Tilbudet denne gang fra Ryanair gjaldt alle norske ruter, blant annet fra Torp Sandefjord lufthavn til London, Manchester, Alicante, Málaga, Gdansk og Milano. Salget varte frem til midnatt natt til torsdag, for reiser til og med oktober.
Samtidig går Folkehelseinstituttets (FHI) kart over Europa mer og mer over i det røde. De varsler at enda flere land kan bli røde mot slutten av uka. På grunn av smittesituasjonen anbefales regjeringen nå å endre statusen til Italia, Vatikanstaten, San Marino og Slovenia til rød.
Er landet i rødt betyr det at det er under høyt smittepress og du må i karantene når du kommer tilbake til Norge. Gul farge betyr økt risiko, men at karantene ikke er påkrevd ved innreise til Norge.
Fra slutten av juni var det en økning i flyselskapenes kapasitet både i Norge og Europa, som fortsatte til begynnelsen av august. Så falt den kraftig igjen, ifølge flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs, som mener at denne karusellen med et stadig skiftende marked er veldig utfordrende for flyselskapene.
Det gjør det blant annet svært vanskelig å planlegge for etterspørsel og priser. Hvor mange fly som skal være i drift, må hele tiden vurderes.
– Dette er kostbart for flyselskapene. Passasjerer booker også reiser veldig tett opp mot reisedato, som gjør det enda vanskeligere for selskapene å planlegge, sier Elnæs til TV2.
Den beste muligheten for vekst for Norwegian og SAS mener han ligger i innenlandsreiser. Det er her de nå kan skaffe hardt tiltrengt kapital.
Harde tak
Flyanalytikeren med en fortid nettopp i Ryanair er ikke overrasket over selskapets kjempesalg på billetter. Det irske selskapet har ifølge ham en strategi om å fylle opp flyene fremfor å selge færre billetter til høyere pris.
Flere passasjerer bruker potensielt i tillegg penger på fast track, setevalg og andre tilleggstjenester som øker inntekten per solgte billett.
– Samtidig er nok terskelen for å droppe reisen lav, når prisen er som den er. Blir det noe tull, dropper du å reise, og da vil du neppe bruke tid på å få tilbake hundre kroner fra Ryanair, sier Elnæs.
Flyselskapene går en svært vanskelig høst i møte. Det bekrefter også Terje Berge i Finn Reise, som sier at rundt 80 prosent av bookingene forrige uke var innenriks.
– Det er nærmest umulig å produsere flyreiser når fargene på land skifter fra grønt og gult til rødt som trafikklys, sier Berge til TV2.
Han er ikke overrasket over Ryanairs supertilbud. Også andre lavprisselskaper, som Vueling, gjør mye av det samme.
– Flyselskapene må stimulere etterspørselen for å fylle flyene. De må få maskinene i lufta, for et fly på bakken gir bare utgifter, sier han.
Innenriksmarkedet er det som kan redde SAS og Norwegian. Slik sett står et selskap som Ryanair, som for det meste flyr alle steder enn innenriks, svakere rigget.
En annen faktor som kan avleire seg i bestillings-mønsteret fremover er at kundene også etter Corona kommer til å bestille stadig senere opp mot avreise. Hvis det da ikke er snakk om flyreiser til 49 kroner. Da spiller det som nevnt ingen rolle om man velger å holde seg hjemme. ©