Turister som bruker mye penger på reisemålene er gull verdt for landene de besøker, og er noe som alle ønsker og jobber for med å tiltrekke seg – også den tyrkiske. Landets turist- og kulturminister Mehmet Nuri Ersoy sa nylig at flere faktorer kan bidra til å styrke dette området.

Stort potensiale 

Disse inkluderer blant annet korttidsopphold i forbindelse med internasjonale arrangementer, idrettsarrangementer og kulturfestivaler. 

LES MER: Stopp tiden i Bodrum!

Han mener også det bør være et økt fokus på å utvide turistsesongen og spre den over hele året – og og helst til alle Tyrkias 81 provinser.

– Marmara og de andre regionene ved Middelhavet gir i dag Tyrkia rundt 80 prosent av landets turistinntekter. Vi må vise utlandet at alle deler av Tyrkia har mye å by på, sier han.

Hene Nuri at landet også bør prioritere Egeerhavet, som går fra Middelhavet opp mot det tyrkiske og greske fastlandet.

Turistministeren mener Egeerhavet har et stort potensiale, med store kulturelle attraksjoner og naturressurser.

– Vi vil derfor fortsette arbeidet med å utvikle dette kystområdet og plassere det høyere i bevisstheten til internasjonale turister, sier Mehmet Nuri Ersoy.

Mange attraksjoner

Fordi velstående og miljøbevisste turister ifølge den tyrkiske turistministeren prioriterer bærekraft, vil han ha økt fokus på bærekrafts-sertifiseringer av reiselivsanlegg som hoteller og attraksjoner.

Så langt har over 16 000 av Tyrkias rundt 21 000 hoteller oppnådd bærekraftssertifiseringer, ifølge Nuri Ersoy.

LES MER: Istanbul – der verdener møtes!

Det nasjonale tyrkiske turistrådet TGA promoterer Tyrkia som et land som mye mer enn bare «hav, sand og sol».

Totalt fremhever TGA over 60 reiselivsprodukter i sine kampanjer. Disse inkluderer naturopplevelser, cruise, sport, Tyrkias arkeologiske arv, de mange attraksjonene på UNESCOs verdensarvliste og gastronomiske opplevelser, og spennende byer som Istanbul, İzmir og Bodrum, som alle har spisesteder i den ettertraktede i Michelin-guiden. ©