Fortsatt kommer tre av fire utenlandske turister til Kroatia på sommeren, men stadig flere besøkende kommer i de såkalt «skuldersesongene» – på våren og høsten.
Voksende turisme
I løpet av inneværende vintersesong forventer EU- og Schengen-landet en økning i antall utenlandske turister og forretningsreisende på minst ti prosent sammenlignet med fjoråret.
LES MER: Kroatia – hjertet i Middelhavet!
I noen måneder vil veksten være så høy som 20 prosent, ifølge Det kroatiske turistbyrået.
Selskapet Mabrian Technologies, som blant annet analyserer data om reiselivsnæringen, har sett på muligheter for land i den sørøstlige delen av Middelhavet som Kroatia til å tiltrekke seg flere turister utenom høysesongen.
Basert på kjente bookinger viser analysen at i denne vinterperioden – mellom september og mars neste år – vil Kroatia oppleve en vekst på ti prosent i lavsesongen sammenlignet med samme periode i fjor.
På nivå med 2019
Det er en større økning enn Mabrian forventer for kroatiske konkurrenter for utenlandske turister som Italia og Tyrkia, men Hellas står sterkere, opplyses det.
Analysen av Kroatia i lavsesongen viser at Kroatias attraksjoner blant annet inkluderer aktiv ferie, naturopplevelser, velvære og gastronomi. I høysesongen er det hovedsakelig om strandliv, familieferier, shopping og natteliv som tiltrekker utenlandske turister.
LES MER: Fritt frem for Zadar!
De siste ankomsttallene for utenlandske turister i Kroatia i år viser at Kroatia i september hadde 2,5 millioner ankomster. De sto for 13,5 millioner overnattinger. Sammenlignet med september i fjor var det en økning på 15 prosent i ankomster og fire prosent i antall overnattinger, opplyses det.
I de første ni månedene i år hadde Kroatia 18,7 millioner ankomster fra utenlandske turister, og 102 millioner overnattinger. Dette er omtrent på nivå med tallene fra de første ni månedene av 2019, året før pandemien, opplyser det kroatiske nasjonale turistrådet. ©