De har blant annet tatt kontakt med SAS og Norwegian og bedt dem forlenge levetiden på bonuspoengene.
Forventer hederlighet
– Vi står ikke fritt til å reise nå, og da kan ikke flyselskapene nulle verdiene kundene har betrodd dem, sier direktør Inger Lise Blyverket.
Mange kunder måtte avlyse feriene og flyreisene sine da pandemien rammet, og en del fikk tilbakebetalt med bonuspoeng med utløpsdato. Noen kunne også velge om de ville få refusjon i form av tilbakebetaling.
Forbrukerrådet mener selskapene har manipulert passasjerene til å velge poeng. En del kunder valgte også dette for å vise solidaritet med flyselskapene, og SAS og Norwegian ville ha stått i en enda vanskeligere situasjon om alle kundene hadde valgt å be om å få pengene tilbake, understreker forbrukerdirektøren.
– Da forventer vi faktisk den samme hederligheten tilbake til forbrukerne, sier Blyverket.
– Forventer nulling
Norwegian er under omstrukturering, og kundene har derfor ingen mulighet for å bruke poengene nå. Selskapet har sendt en epost for å informere om at fristen kan forlenges ved å trykke på en knapp.
– Det er selvsagt ingen som vil slette poengene sine. Det er fullstendig unødvendig å kreve at vi skal trykke på en knapp for at de ikke skal fordufte. Folk vil åpenbart beholde verdiene sine, men det er stor risiko for at de nå mister dem, påpeker Blyverket.
Hun tilføyer at en slik epost blir fort borte i epostkassen, forvekslet med reklame, eller glemt. Ved at kundene aktivt må foreta seg noe, mener hun at Norwegian legger opp til at poengene skal nulles.
Når det gjelder SAS, har de et vareutvalg som kundene kan betale for med bonuspoeng, men Forbrukerrådet synes ikke det er en god idé å ha valuta som kun går til noe kunden kanskje ikke trenger, og uten mulighet til å heller velge en konkurrent. ©