Planen vil innebære å opprette en enkelt digital bestillings- og billettplattform for togreiser over hele EU, og skal ifølge forslaget skje innen 2026.

Stykkevis og delt

– Det er utrolig at vi ikke har dette i 2024, sa Apostolos Tzitzikostas, som seiler opp som favoritt til stillingen som  kommissæren for bærekraftig transport og turisme i EU.

Forslaget kom frem under en høring i forbindelse med hans kandidat som EU-kommissær. For øyeblikket må de som ønsker å reise gjennom Europa med tog hoppe mellom nettsidene til ulike europeiske togselskaper for å planlegge en lengre reise.

Mens visse plattformer som Omio eller RailEurope lar passasjerer bestille en togreise over landegrensene i Europa, selges billettene fortsatt av individuelle, nasjonale jernbaneoperatører, i stedet for som en samlet togbillett. 

Grillet i tre timer

Siden passasjerrettigheter ikke gjelder dersom en kobling uteblir mellom tog som kjøres av ulike nasjonale operatører, er passasjerene sårbare for ekstreme forstyrrelser og de ekstra kostnadene forstyrrelsene kan medføre.

Disse komplikasjonene vil fortsatt være der tross renessansen for togreiser over landegrensene i Europa. Ifølge Interrail vokste etterspørselen etter tog og flyfrie reiser i Europa med 25 prosent mellom 2022 og 2023.

Det EU-dekkende togbestillingssystemet er ennå ikke bekreftet. Tzitzikostas kunngjorde planen under bekreftelseshøringen for stillingen som kommissær. Etter et europeisk valg må alle potensielle kommissærer bevise pålitelighet og ekspertise på sitt område i en tre timer lang grilling av MEP-medlemmer.

Det er nå opp til MEP-medlemmer å stemme om de mener Tzitzikostas og de 25 andre potensielle kommissærene er klare for sine utpekte oppgaver. 

Stoppet opp

Blir han stemt inn i stillingen, sa Tzitzikostas at han ville innføre det nye billettsystemet innen det første året av sitt mandat.

Som nåværende guvernør i den sentrale Makedonia-regionen i Hellas er ikke Tzitzikostas den første som foreslår et enhetlig bookingsystem. 

I 2021 annonserte EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen planer for et såkalt «multimodalt blokkdekkende» system for bestilling av tog, fly, leiebiler, busser og e-scootere, men møtte motstan fra transportforeninger, jernbaneselskaper og flyselskaper.

Den nye planen vil bli introdusert mer trinnvis enn von der Leyens forslag, som Tzitzikostas håper vil unngå forsinkelser og uenigheter, men det henger fortsatt et spørsmålstegn over mange elementer.

Det er blant annet uklart om jernbaneselskaper i de 27 medlemslandene vil bli pålagt å dele dataene sine. På toppen av dette utgjør ulike sporvidder i europeiske land fortsatt en stor utfordring for å forene kontinentets jernbanenettverk. ©