Cruiseverdenen forbereder seg på strengere utslippskrav fremover. De norske fjordene skal for eksempel stenges i 2026 for cruiseskip som forurenser. Det innebærer blant annet skip som går på alternativ, mer miljøvennlig drivstoff.
Flere på hydrogen
Avtalen om de nye skipene er en del av opsjonen for levering av seks skip som Vikings annonserte i 2018. De to fartøyene er det tredje og fjerde i avtalen, og skal leveres i 2026 og 2027. I motsetning til de to første skipene vil de være utstyrt med hydrogen-brenselceller for å produsere kraft.
I nyhetsmeldingen som kommer fra Fincantieri beskrives det ikke hvordan Viking vil bruke hydrogenkraften.
I Explora Journeys nye skip, som leveres fra samme verft i 2027 og 2028, vil hver ha en seks megawatt brenselcelle, som produserer utslippsfri kraft for skipenes hotelldrift. Brenselcellene sørger for nullutslipp i havnene med motorene slått av.
Norsk levering
Viking og Fincantieri har også signert kontrakten for det femte og sjette skipet i opsjonen, men begge venter på tilgang til finansiering. Disse skipene kommer i 2028.
Skipene skal bygges på samme måte som Vikings andre havgående fartøyer, men oppgradert med den nyeste teknologien, inkludert hydrogenbrenselcellene.
Totalt er det dermed snakk om tilsammen 18 antall skip under utvikling med Fincantieri for Viking siden 2012. Selskapet mottok levering av Viking Mars i mai.
Viking, som eies av nordmannen Torstein Hagen, har ellers bygget to ekspedisjonsskip hos Fincantieris datterselskap, Vard i Norge. Viking Octantis ble levert sent i fjor og har seilt cruise på De store sjøene i Nord-Amerika i sommer. Viking Polaris leveres denne måneden. ©