Norges største turoperatør Ving har den siste tiden merket en solid økning i antallet bestillinger.

– Forrige salgsuke var den beste siden starten av pandemien, sier landsjef Marie-Anne Zachrisson til Way2Go.

På gang

Vintersalget økte med hele 145 prosent mot uken før. 

– Vi har ventet lenge på ketsjupeffekten, og det er fantastisk å se at mange endelig bestiller, sier Zachrisson.

KLASSISK: Puerto Mogán på Gran Canaria er blant reisemålene norske ferierende aldri kan få nok av. (Foto: Bjørn Moholdt)

For det har ikke manglet på interesse. Alle søkene på turoperatørenes nettsider og Finn Reise tyder på en til dels voldsom interesse for utenlandsferie.

– På grunn av situasjonen – og alle de til tider motstridende meldingene fra myndighetene – har gjort at svært mange har sittet på gjerdet, sier Zachrisson.

Samtidig understreker landssjefen at det har vært vanskelig å manøvrere i dette relativt ukjente terrenget. Desto større grunn til å feire de gledelige tallene. Hun tror også det har begynt å synke inn at du som fullvaksinert kan reise «omtrent hvor du vil».

– Tidlig forrige uke så vi at noe positivt var på gang, og økningen i søk etter reiser på ving.no har vedvart, sier Zachrisson

Nå selges det like mange reiser som før pandemien.

Ikke som før

Hun tror årsaken til økningen kan være både synkende smittetall og at mange fullvaksinerte har oppdaget hvor enkelt det er å reise utenlands. Dessuten har høsten kommet for alvor her hjemme. Da er det lett å lengte etter ferie i varmere strøk. 

– Akkurat nå er det vinterreiser til Kanariøyene, Thailand og Kapp Verde som er de mest populære. Den spanske solkysten og Madeira er også i vinden, sier Zachrisson.

Det er imidlertid ikke bare sol og varme som omsider lokker nordmenn ut i verden igjen. Salget av storbyreiser hos Ving har også fått et skikkelig oppsving den siste tiden.

– Forrige uke solgte vi over dobbelt så mange storbyreiser som vi gjorde i hele august, sier Svein Erik Bjørheim, leder for Vings ruteflyavdeling.

De mest populære storbyene akkurat nå er Roma, Paris, Barcelona, København og Krakow. At USA nå også ser ut til å åpne grensene for fullvaksinert vil trolig også gi en salgseffekt.

– Mange har ment at helgeturer til storbyer er en type ferie vi ville måtte vente lenge på at folk skulle begynne å bestille igjen, så vi er glade for å se at lysten er tilbake allerede, sier Bjørheim.

Med den beste salgsuke på halvannet år bak seg ser Zachrisson en rekke positive signaler, som tyder på at de er på rett vei. 

Vil på tur

Omstilling er ikke noe nytt. Få om noen bransjer er like omstillings-dyktige som reiselivet.

– Vi korrigerer alltid flyprogrammet vårt etter etterspørselen, både opp og ned, forklarer Zachrisson.

– Nå i sommer og høst har vi sett oss nødt til å redusere antall flyvninger, men nærmere jul er vi mer eller mindre tilbake til en mer normal vintersesong, tror hun.


LANDSJEF: Marie-Anne Zachrisson i Ving. (Foto: Ving)

Det kan bli en utfordring for turoperatørene at kundene under pandemien i større grad enn tidligere har bestilt turene tettere opp mot avgang. Om det etablerer seg vil det kunne påvirke turtilbudet på lengre sikt. Avganger der de reisende avventer lenge kan komme til å bli avlyst, og etter hvert utgå.

Noen vil trolig kalle det et korrektiv. Uansett vil reisemønsteret – i hvert fall i en overgangsperiode – bli noe mer konservativt.

– Gode, gamle reisemål som Gran Canaria blir de foretrukne, steder våre kunder kjenner, der de omtrent er på fornavn med bartenderne, sier Zachrisson.

Også mer utfordrende reisemål – som Storbritannia – opplever et oppsving. Det skyldes ikke minst den store fotballinteressen. Da gjør de reisende det som kreves for å komme seg dit.

– Det tar nok litt tid før reisemål utenfor Europa blir like store igjen, sier Vings landsjef, men er ubetinget optimist. For turoperatøren selger allerede relativt bra til steder som Kapp Verde og Maldivene.

– Folk vil ut på tur, det er det ingen tvil om. Det viser også høstferiesalget, og ikke minst salget for neste sommer, sier Marie-Anne Zachrisson. ©