Den såkalte «grønne avgiften» vil trolig utgjøre rundt 312 kroner per passasjer. Det er verdens første avgift som er direkte rettet mot flyreisende for dette formålet.
Mer for business
Ifølge Singapores luftfartsmyndighet (CAAS) vil avgiften gjelde for billetter solgt fra 1. april 2026 og for avganger fra Singapore fra 1. oktober 2026. Passasjerer som kun reiser via Singapore påvirkes ikke, ifølge blant annet av tidsskriftet Economic Times.
Størrelsen på avgiften avhenger av reisens lengde og kabinklasse. Økonomi- og premium økonomi-passasjerer betaler mellom syv kroner for korte turer innen Sørøst-Asia og 80 kroner for flyvninger til USA.
Forretnings- og førsteklassepassasjerer betaler opptil fire ganger mer, det vil si opptil 312 kroner. Fraktflyvninger er også dekket, der avgiften beregnes etter vekt.
Doblet
De innsamlede pengene vil gå til sentralt innkjøp av SAF, som vanligvis lages av spillolje eller landbruksbaserte råvarer. Singapore har som mål at SAF skal utgjøre mellom tre og fem prosent av alt jetdrivstoff innen 2030. CAAS sier at lavere drivstoffkostnader har gjort det mulig å holde avgiften under tidligere prognoser på rmellom 25 og 125 kroner.
Changi lufthavn, et av verdens største flyknutepunkter, forventes å ha et rekordår med mer enn 68 millioner passasjerer, som er mer enn toppen før pandemien i 2019.
Den internasjonale luftfartsforeningen (IATA) sier at SAF-produksjonen doblet seg i fjor, men utgjør fortsatt bare 0,3 prosent av verdens jetdrivstoff.
Singapore-initiativet sammenfaller med COP30 i Brasil, hvor nesten 200 land forhandler om nye klimatiltak. ©








