I Tyskland har de føderale- og delstatsmyndighetene blitt enige om en felles løsning for en videreføring av den vellykkede billetten på 9 euro.
Salgsstarten for den nye billetten er planlagt lagt til 1. januar 2023. Billetten vil koste 49 euro (ca. 515 kroner) og være tilgjengelig både digitalt og som et fysisk kort.
Den vil gjelde for en måned av gangen.
Stor reform
Som med 9-euro-billetten, er 49-euro-billetten gyldig for alle vanlige busser, t-baner, forstadstog og trikker, samt for andreklasses lokal- og regionaltog.
Den er ikke gyldig på langdistansetog som ICE eller IC.
I likhet med forgjengeren vil billetten trolig kunne kjøpes via Deutsche Bahns kundesenter, lokale trafikk-apper og nettsider, samt via jernbaneappen DB Navigator. Billetten på €49 kan allerede forhåndsbestilles fra Hamburger Verkehrsverbund (HVV) (kun på tysk).
De føderale og statlige myndighetene ble allerede i oktober enige om at det skulle være en etterfølger for den tidligere 9-euro-biletten. Allerede da var det klart at det ville koste 49 euro per måned og at den er tilgjengelig både digitalt og som et fysisk kort.
Onsdag 2. november ble forbunds- og delstatsmyndighetene enige om en felles løsning.
– Det er klart for den største reformen for landets kollektivtransport, sier Tysklands samferdselsminister Volker Wissing.
Én milliard reiser
– Det har aldri vært så enkelt for folk i landet vårt å bruke buss og tog. Vi tror på mobilitet og på å beskytte klimaet med attraktive tilbud, fortsetter Wissing.
Noen lokaler selskaper har allerede vært på banen med lignende løsninger. For eksempel har Berlin lansert en billett til 29 euro (vel 300 kr). Den er gyldig fra oktober til desember for 29 euro per måned i hele byen.
I distriktet Lüchow-Danenberg (Niedersachsen) er det lansert en årsbillett på 365 euro (3830 kr) siden september 2022.
Den tre måneder lange 9-euro-kampanjen i lokal kollektivtransport var en stor suksess. Det ble solgt rundt 52 millioner billetter og foretatt rundt én milliard reiser over hele landet i hele perioden.
Ifølge foreningen for tyske transportselskaper VDV var 20 prosent av de som benyttet seg av tilbudet nye kunder som normalt ikke bruker lokal kollektivtransport til vanlig. Billetten ble hovedsakelig brukt i byer. I distriktene var responsen bare halvparten så høy på grunn av dårlig infrastruktur og et mindre tilbud på kollektiv transport. ©