Stallvik er grunnlegger av Route66usa Info As (Route66). Han bekrefter ileggelsen av overtredelsesgebyret, men at han er i dialog med alle parter.

Store beløp

Bakgrunnen for saken er at Route66 ifølge en pressemelding fra Forbrukertilsynet ikke vil tilbakebetale forskudd på reiser som kundene har innbetalt, selv om de ble avbooket som følge av coronapandemien.

I HARDT VÆR: Grunnlegger av Rout66usa, Arve Stallvik.

I tillegg skal selskapet ha gjort det svært vanskelig for kundene å forstå at de har et krav mot selskapet, og hvilket selskap kravet skal rettes mot.

Forbrukertilsynet sanksjonerer derfor selskapets praksis og har ilagt Route66 et overtredelsesgebyr på 400 000 kroner. Selskapet må også betale 15 000 kroner per uke fordi det ikke har ryddet opp på nettsidene og i avtalevilkårene, og 30 000 kroner per uke om ikke kundene får tilbakebetalt det de har krav på.

Tilsynet har også fattet vedtak mot daglig leder og styreleder i Route66, Arve Stallvik, for medvirkning til lovbruddene, med blant annet et overtredelsesgebyr på 100 000 kroner mot ham personlig.

Avbooket selv

Selv bestrider Stallvik grunnlaget for tilsynets reaksjon.

– Selskapene våre er i dialog med alle involverte parter og vi vil komme til enighet, sier han til Way2Go.

– Så fort alle forsikringsselskap gjør sin plikt overfor alle kunder, og betaler ut reiseforsikringen kundene har krav på, vil både kunder og Forbrukertilsynet være fornøyd, sier han videre. 

Ifølge Stallvik jobbes det nå med saken. Han mener flere forsikringsselskaper den siste tiden har innrømmet at de nå vil betale til sine kunder, ettersom de mener kunder med reiseforsikring har krav på utbetaling fra dem. 

– Pandemien har ført til store tap av inntekter og kunder, men forsikringsselskapene har langt på vei holdt det de har lovet, sier Stallvik.

– if som eier Europeiske Reiseforsikring er unntaket, som på nettsidene sine lover å hjelpe kundene, men som er det eneste av forsikringsselskapene som ikke har utbetalt det kundene har krav på, mener han.

Stallvik hevder å kunne dokumentere at kunder selv har avbooket reiser på grunn av reiseråd fra UD. I slike tilfeller skal ifølge ham reiseforsikringen tre inn. 

– Alle har holdt løftene sine, unntatt if og Europeiske, mener Arve Stallvik. ©