Tiltakene TUI iverksetter «setter smitteforebygging i høysetet», sier charter-gigantens norske kommunikasjonsansvarlige, Nora Aspengren.

– Vi skal sikre at hotellene våre oppfyller gjestenes høye forventninger og legge grunnlaget for en smidig og trygg oppstart.

– Det er viktig for oss at både kunder, kollegaer, partnere og lokale myndigheter er trygge på at vi iverksetter tiltak som ivaretar alle, sier hun.

Smidig og trygg

Planen for gjenåpningen inkluderer opplæring av lokalt ansatte, i tillegg til tilretteleggingen knyttet til forebygging av smitte, som organisering, vurdering av kapasitet og hygienetiltak.

– De ti tiltakene vi nå innfører kommer i tillegg til lokale anbefalinger, sier Aspengren.

Nærmest over natten gikk TUI fra å ha titusenvis av norske gjester rundt om i verden til sette hele virksomheten på pause. Nå er hovedfokuset å gjenoppta reiser så snart verden er klar, på en mest mulig sikker og ansvarlig måte, ifølge Aspengren.

– Derfor jobbes det nå med en rekke tiltak for hoteller, flyreiser, transport, cruise og andre opplevelser, forklarer hun.

Først ute er hotellene. Den ti-punkt lange listen blir nå implementert på alle konsernets egne hoteller. Samtidig oppfordrer TUI sine hotellpartnere om å gjøre det samme.

Kundeundersøkelser TUI har gjennomført viser at sikkerhet og hygiene er veldig viktig for de som ønsker å reise igjen etter Corona-nedstengningen.

– Vi skal sikre at hotellene våre oppfyller gjestenes høye forventninger og legge grunnlaget for en smidig og trygg oppstart slik at våre gjester kan nyte gode ferieopplevelser med oss igjen, sier Aspengren.

Før 20. august?

Etter hvert som stadig flere land nå åpner opp, noen tidligere enn antatt, begynner også de norske turoperatørene å se et lysglimt i enden av den mørke tunnelen.

– Jo raskere Utenriksdepartementet er tydeligere i reiserådene sine, desto mer sannsynlig er det at vi kan klare å få til noe før 20. august, sier markeds- og kommunikasjonssjef Tonje Løkaas Fossum i Apollo til flysmart24.

Hun kan ikke si hvor fort det eventuelt kan gå fra UD gir grønt lys til operasjonene kan starte opp igjen, annet enn at Apollo må ha noe tid til å selge de flyvningene de eventuelt kan stable på beina.

Heller ikke TUI stiller seg avvisende til en mulighet, selv om de sammen med nettopp Apollo og den tredje store charter-operatøren Ving annonserte at de «kansellerte» sommeren frem til 20. august.

– Det er vanskelig å si hvor raskt noe slikt eventuelt kan skje, men vi er positive, sier Nora Aspengren.

Ving er også usikker på hvor raskt et tilbud kan være klart, men de er ifølge informasjonssjef Siri Røhr-Staff positive, skriver flysmart24.

– Vi vil nok se på muligheten, sier Røhr-Staff.

At UD fraråder reising til utlandet (foreløpig frem til 20. august) gir i dag ingen dekning i reiseforsikringen. Charterselskapene er derfor avhengig av at dette rådet oppheves før turer til blant annet Kroatia, Spania og Portugal kan gjenopptas.

GOD DISTANSE: På Sarigerme Park og andre hoteller vil det bli minst mulig kontakt mellom gjestene og de ansatte. (Foto: Bjørn Moholdt)

Her er TUIs 10 punkts plan for gjenåpning

1 Innsjekking online: Feriegjester kan gjøre innsjekking kontaktløst på de fleste hoteller ved å sjekke inn online via hotellets hjemmeside eller via smarttelefon.

2 Avstandsregel: På offentlige områder som restauranter, korridorer eller treningssentre, er alle ansatte pålagt å holde en avstand på 1,5 til to meter mellom dem og gjestene. For eksempel blir bord på restauranter bare rengjort når gjestene er ferdig med måltidet og har forlatt bordet.

3 Personalplanlegging: Personalet vil jobbe i faste team for å kunne minimere, samt spore mulige smittekilder.

4 Restauranter: For å begrense antall gjester på restauranter vil kapasiteten bli betydelig redusert. Bord blir satt opp med en avstand på minst 1,5 meter.

5 Utvidede åpningstider: For å gi tilstrekkelig med plass til alle gjester, vil åpningstidene til restauranter og andre hotell-fasiliteter bli utvidet.

6 Underholdning og aktiviteter: Kun arrangementer, aktiviteter og underholdning som involverer et lite antall deltakere og uten nærkontakt vil bli gjort tilgjengelig. Golf eller tennis, for eksempel, kan finne sted, men fotballturneringer kan ikke gjennomføres. Spa-tilbudet vil bli tilpasset og barneaktiviteter vil bli organisert i henhold til kravene gitt på destinasjonene og gjestenes opprinnelsesland.

7 Flere dispensere: Antall dispensere vil øke betydelig, slik at gjester og ansatte kan desinfisere hendene ved alle viktige kontaktpunkter, for eksempel alle steder hvor mat og drikke tilbys, ved idrettsanlegg og i lobbyområdet.

8 Ekstra rengjøring av rom: Det skal settes inn omfattende nye rengjøringsrutiner for å gi best mulig beskyttelse. Alle rommene blir grundig rengjort før ankomst, og de samme rengjørings-rutinene vil bli brukt ved hver nye innsjekk. De mest brukte områdene, for eksempel bad, og mest brukte enheter og apparater som fjernkontroller, vil få særlig oppmerksomhet.

9 Mindre selvbetjening: Selvbetjenings-tilbud som buffeer vil bli redusert til et minimum. Der det er mulig blir servering av mat og drikke gjort av personalet, som også vil bruke vernemasker.

10 Opplæring: TUI vil sørge for at alle ansatte ved sine egne hoteller får grundig opplæring i de nye rutinene. De første opplæringsprogrammene blir gjort tilgjengelig denne uken. ©