Med sine ti millioner mennesker er Saigon – som innbyggerne selv helst kaller den – den største byen i Vietnam og Indokina – området som omfatter fastlandsdelen av Sørøst-Asia. Den vokser med rekordfart. Snart befinner 20 millioner mennesker seg innenfor bygrensene. Det er som om hele landet graviterer mot Ho Chi Minh-byen.

Hva er den store attraksjonen?

Galskap satt i system

Ingenting kan forberede deg på møtet med trafikken i Ho Chi Minh-byens gater. For den uinnvidde kan det å krysse de brede avenyene virke jevngodt med en selvmordsaksjon.

Små og mellomstore motorsykler og scootere (det skal være mer enn tre millioner av dem) dominerer trafikkbildet. Xe om som de kalles på vietnamesisk brukes til å frakte alt fra mennesker og dyr til enorme laster som utfordrer både tyngdekraften og kjøretøyenes bæreevne.

I starten blir vi stående som paralyserte, over mengden av kjøretøyer, og deres beskaffenhet. Tre-fire mennesker på en liten xe om er mer regelen enn unntaket. Samtidig suser hver og en av dem av gårde som de var del av en større helhet. Som et unnselig, men samtidig viktig ledd i en kjede som drar dem med seg videre innover i trafikkmylderet.

Som om det er et system i kaoset.

Synet av trafikken er avskrekkende, men skal du forstå Ho Chi Minh-byen, innbyggerne og ikke minst trafikkens innebygde logikk er det viktig å stoppe opp og studere den mer inngående. For de titusenvis av kjøretøyer flyter forbausende lett av gårde, som en flod av kjøtt og blod, gummihjul, motorer og bagasje, mot et utløp et sted der fremme.

Med jevne mellomrom stopper strømmen opp for trafikklys. Det går ikke et rykk gjennom «elven» som er mest vanlig her på berget, men snarere forplanter oppholdet seg som en stille duvning bakover i rekkene. Det er en rytmeforståelse jeg ikke har opplevd tidligere, og som har en merkelig, beroligende effekt.