De sirlig lagte steinradene på det flere tusen år gamle Knossos-templet på Kreta snakker til oss. Om en tid da menn og kvinner var likestilte. Om overflod av mat og respekt, om fred og fordragelighet i 1500 år, om velferd som ble pløyd tilbake til fellesskapets beste. Om et Utopia som tilsynelatende har eksistert, og som igjen kan bli virkelig om vi tillater det.

KNOSSOS: Oppdagelsen av Knossos var en sensasjon. Den bekreftet at kong Minos hadde eksistert, og at en kulturen der sannsynligvis er opphavet til Atlantis-myten.

Utopia ingen utopi

Våren er i anmarsj, og det er også turistene. Men fremdeles kan jeg vandre rundt i Knossos uten at det er trengsel rundt meg. Det enorme komplekset som ble påbegynt for nesten 5000 år siden er fremdeles en gåte for legmenn og fagfolk, og representerer i all sin storslåtthet et sted der mytene i eteren slutter og virkelige mennesker trer frem fra historiens tusmørke.

Den minoiske kulturen har sitt navn etter kong Minos, som vitenskapen lenge trodde var en mytisk gudefigur, men som etter den engelske arkeologen Arthur Evans utgraving av Knossos på slutten av 1800-tallet fremstår som ganske så virkelig. For her regjerte, ifølge engelskmannen, kong Minos, sønn av Zevs og Europa, føniker-kongen Agenors datter.

Selv om Knossos ble begravd av tidens tann, levde mytene og historiene videre – sammen og hver for seg. Fakta, religion og sagn ble blandet sammen i fabler som ettertiden ikke helt festet lit til, men heller ikke turte forkaste. Som Atlantis.

Men hvor mange av disse legendene hadde sannhetsgehalt?

Oppdagelsen av kong Minos palass under et lag av jord på slutten av 1800-tallet, bare fem kilometer sør for storbyen Heraklion, ble som en åpenbaring. Samtidig stilte forskerne seg et betimelig spørsmål: Hvordan kunne en slik avansert sivilisasjon ha forblitt ukjent så lenge? Og hvor mange av de andre sagnene var sanne?

Mange handfaste bevis fra fortiden viser at våre håp om fredelig sameksistens mellom mennesker ikke er – som vi ofte blir fortalt – en utopisk drøm. Riane Eisler, The Chalice & The Blade

For å forstå Kreta og innbyggerne der er et besøk på Knossos helt avgjørende. De solvaskede steinene, rekonstruerte søylene og veggmaleriene gjør kanskje ikke i seg selv så stort inntrykk. Man må ta fantasien til hjelp, og mane frem for sitt indre øye det perfekte samfunn som Platon beskriver i sin Atlantis-myte.

Men hans Atlantis forsvant ikke et sted i Atlanterhavet, men forgikk etter stor sannsynlighet akkurat her jeg står under den stekende vårsola. Klare tegn fra fortiden – og sterke kildebeskrivelser – beretter om omfattende naturkatastrofer ca. 1600 f.Kr., fenomener som la grunnlaget for at andre og mer krigerske samfunn kunne overstrømme Kreta og knuse det perfekte samfunn.

– Historien om Atlantis er sannsynligvis et forvirret kollektivt minne, ikke om et tapt atlantisk kontinent, men om den minoiske sivilisasjonens undergang på Kreta, mener forfatteren J. V. Luce i sin bok The End of Atlantis.

Mye kan tyde på at han har rett, også fordi du på Kreta føler deg nærmere det perfekte samfunn enn noe annet sted.

Mye appelsiner

På min etter hvert faste taverna like nedenfor hotellet der jeg bor sitter sjefen selv med glattkjemmet hår og bestemt mine og rasper appelsiner. Det store turistinnrykket har ikke helt satt inn ennå, og grekerne går ikke selv ut og spiser før senere. Jeg har både stranda nedenfor og restauranten helt for meg selv.

Uten meg hadde det med andre ord vært tomt for gjester, men det ser ikke ut til bry ham nevneverdig. Han nynner ubeskjedent mens han standhaftig rasper skallet på den ene solmodne appelsinen etter den andre.