I sin rangering av miljø- og klimatiltakene til 14 cruiserederier topper Hurtigruten listen foran Havila Kystruten og Hurtigrutens søsterselskap HX (Hurtigrurens Expeditions), samt Ponant, Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line.

PÅ TOPP: Tre norske rederier topper denne listren.

Hurtigruten havnet på topp etter en vurdering av en rekke faktorer, som forpliktelse til å følge Paris-avtalen, klimastrategi, klima- og effektiviseringstiltak og landstrøm, for å nevne noen.

Reduserte utslipp

– Vi er en del av en næring som forurenser, og det må både vi og andre rederier jobbe med, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten i en pressemelding.

Hun sier at Hurtigruten er på rett vei, og at dette er en anerkjennelse av det arbeidet og de investeringene selskapet har gjort de siste årene.

Hurtigrutens flåte består i dag av tre hybridskip, MS Richard With, MS Kong Harald og MS Otto Sverdrup. Neste år vil det antallet øke til fire når MS Nordlys oppgraderes med nye motorer, store batteripakker, skrogoptimaliseringer og en rekke andre oppgraderinger som vil redusere utslipp.

Havilas fire skip har også store batteripakker ombord, i tillegg til LNG-drevet maskineri, som gjør det mulig å gå på strøm og dermed redusere klimautslippet.

Neste generasjon

NABU (Naturschutzbund Deutschland) ble grunnlagt i 1899 og er Tysklands eldste miljøorganisasjon. Den viser til at «noen selskaper viser hvordan fremtiden for cruise kan se ut», og påpeker at tiltak for å spare drivstoff er det mest effektive til nå.

Selskapene som leder an «utmerker seg med en rekke tiltak: batterier, energi-effektivt design og optimalisering av teknologi fra skrog til propell, noe som effektivt reduserer behovet for fossilt drivstoff», sier de blant annet i sin vurdering.

– Ved å forlenge levetiden til skipene våre, og bruke topp moderne løsninger på eksisterende skip for å oppgradere dem, sparer vi store utslipp fra skipsbygging. Men snart er fremtidens teknologi her. Planen vår at vi skal ha klart et skip fra neste generasjon, som designes for å seile uten utslipp i normal drift, konkluderer Felin. ©