Onsdag ettermiddag kunne kunder og andre lese dette på reiseoperatørens hjemmesider:
«Vi hadde stor tro på at 2020-sesongen skulle bli enda et vellykket år med sykkel- og fotturer i Europa for våre kjære kunder. Alle piler pekte oppover, inntil vi møtte Covid-19 i slutten av februar. Da ble det stopp.
Vi har gjort alt vi kunne for å overleve, men av hensyn til våre leverandører, samarbeidspartnere, ansatte og kunder, så vi oss nå nødt til å be om oppbud hos Oslo Byfogdembete.»
«– Det var rett og slett det mest ansvarlige å gjøre.»
Reisegarantifondet har med det overtatt ansvaret for å refundere kundenes forskuddsbetalinger for neste års reiser. Selskapet sender rundt 3000 kunder på tur hvert år.
– Vi må innse at Covid-19 er sterkere enn oss, skriver selskapet videre, og ber om forståelse for at det som nå skjer er utenfor deres kontroll.
– Når vi gir opp nå er det i tråd med det vi alltid har gjort – å drive vår virksomhet så ansvarlig som mulig, står det videre i uttalelsen.
Så holdes døren litt på gløtt, for ekspertisen blir jo igjen der ute et sted.
«En gang i en ukjent fremtid vil verden få kontroll på Covid-19, og da vil Europas småveier og stier fremdeles ligge parat til å ta dere med på nye eventyr.»
Gründer, styreleder og «stifinner» Erik Anderson utdyper videre på sin personlige Facebook-side:
«Covid-19 har rammet mitt selskap hardt, og markedet for sykkel- og fotturer har stoppet helt opp. Med løpende kostnader og ingen inntekter har pengene rent ut av Merlot Reiser siden mars, og noe lys i enden av tunellen kan ikke skimtes. Da er det eneste ansvarlige man kan gjøre å melde oppbud til skifteretten.
Jeg er takknemlig for alle årene på en fantastisk arbeidsplass, hvor jeg har opplevd spennende plasser, truffet hyggelige kunder, jobbet med dyktige medarbeidere og leverandører rundt omkring i mange land.»
Til Way2Go sier Anderson at han håper andre i hans situasjon tenker igjennom hva de skal gjøre, for går det for langt risikerer mange å drive for kreditors regning. Der er loven veldig tydelig.
– Problemet her er det uvisse. Vi hadde tilstrekkelig med kontanter til å holde ut en stund til, men siden situasjonen er så uviss som hadde vi ikke noe annet valg. Det var rett og slett det mest ansvarlige å gjøre, utdyper han.
Merlot Reiser med sine ti ansatte har ifølge Anderson gått i pluss i alle år, noe som er verdt å ta med seg når situasjonen en dag snur.
– Jeg kan jo ikke utelukke å komme tilbake til det jeg elsker å gjøre, sier han.
Er du først rammet av turbasillen slipper ikke den så lett heller. ©