Flyskatten ble innført av Sveriges daværende rødgrønne regjering i 2018 og innebærer et påslag på prisen for flybilletter, avhengig av hvor langt man skal reise.

Viktig for utvikling

For flyreiser innen Europa utgjør skatten rundt 80 kroner, mens den for langdistansereiser til land som Thailand utgjør drøyt 500 kroner. Flyskatten har bidratt med nærmere 1,9 milliarder kroner til den svenske statskassen årlig, men regjeringen har besluttet at skatten skal avvikles helt 1. juli neste år.

– Vi gjør det for å fremme flytrafikken i hele landet og dermed bedre tilgjengeligheten i hele landet. Det blir ganske enkelt lavere billettpriser, sier Sverigedemokraternas gruppeleder Linda Lindberg.

Hun erkjenner at lavere flypriser vil få folk til å fly mer, noe som på sikt vil bety mer flytrafikk og påvirke klimautslippene.

– Men det er noe vi må se på senere, sier hun.

Energi- og industriminister Ebba Busch mener fjerningen av flyskatt vil være svært viktig for store deler av svensk næringsliv, ved at flyruter kan opprettholdes.

EUs kvotesystem

– Det er også slik at kun et mindretall av EU-landene har flyskatt. Det gir Sverige en enorm konkurranseulempe, sier hun.

– Norge bør følge Sveriges eksempel og også avvikle flypassasjeravgiften, sier administrerende direktør Erik Lahnstein i NHO Luftfart.

– Den svenske regjeringen viser til at det ikke er noen direkte sammenheng mellom flypassasjeravgiften og klimagassutslippene fra luftfarten, men at man vil lene seg på EU som i stadig større grad regulerer næringen for å få ned utslippene, sier han.

Luftfarten er en del av EUs kvotesystem og flypassasjerer betaler dermed for CO2-utslippene knyttet til flyreiser, mener han.

Naturvårdsverket i Sverige og forskere ved flere svenske universiteter er ikke enige og har pekt på at EUs kvotesystem dekker mindre enn halvparten av klimautslippene knyttet til svenskers flyreiser. ©