Da forbudet mot å starte nye cruise i norske farvann kom 3. august ble det store utbruddet av coronasmitte på hurtigruteskipet «Roald Amundsen» oppgitt som den direkte begrunnelsen. Det rammet cruiseskip med mer enn hundre passasjerer om bord, besetningen inkludert.
Halvfulle skip
Den gjaldt først i 14 dager, men er forlenget med en uke.
Administrerende direktør Arthur Kordt i European Cruise Service reagerer på at svikt hos ett rederi rammer hele bransjen. I et brev han sendte helseminister Bernt Høie tar underbygger han dette.
– Gjennom hele sommeren har vi jobbet sammen med norske myndigheter for å få i stand systemer som håndterer de problemene vi står overfor. Alt er godkjent. Alle var enige. Så kom Hurtigrute-affæren som stoppet alt, sier Kordt til NRK.
«Det er lett å oppfatte dette som en kollektiv avstraffelse av hele den internasjonale cruiseindustrien», skriver han blant annet til Høie.
Ifølge Kort har cruisenæringa solide smitteverntiltak, godkjent av myndighetene.
Etter reglene skal cruiseskipene dra tilbake til hjemmehavnen om det oppstår smitte. Det vil være fullt mulig for skipene fra TUI Cruises, som i disse dager måtte droppe norskekysten. Ingen vil være mer enn maks 30 timer seilas hjemmefra.
I tillegg får ingen skip være mer enn halvfulle. Slik skal rederiene lettere kunne isolere passasjerer om det er mistanke om smitte.
Gjelder alle
Kordt poengterer videre at selv om Hurtigruten selv stoppet sine rene cruisereiser fortsetter selskapet å trappe opp seilingen fra Bergen til Kirkenes. Reisende fra flere land i Europa kan gå direkte om bord i kystruta – uten karantene.
– Et paradoks, mener Kinn, som skriver til Høie at «det vil ikke ta seg ut at Hurtigruten nå kan fylle opp med utenlandske gjester som ellers ville ha kommet med cruiseskip fra Europa».
European Cruise Service er rederienes landorganisasjon i Norge. De leverer forsyninger og tjenester til et 50-tall cruiserederier som seiler langs norskekysten.
Arthur Kordt sier at omsetningen fra cruisene er avgjørende for mange reiselivsaktører langs kysten.
– Cruiseindustrien er ryggraden i opplevelsesturisme langs kysten. På en rekke destinasjoner er det cruiseindustrien som skaper bunnlinjen, sier Kordt til NRK.
Høie har svart at regjeringen vurderer om det er behov for «å endre regelverket for cruisetrafikk, og om rederiene og skipene forholder seg til det regelverket som gjelder i dag».
Utbruddet på Hurtigruten er fortsatt begrunnelsen for innstrammingen.
I svaret viser Høie til at passasjerene nå har forbud mot å gå i land. I forskriften står det derimot at stoppen gjelder alle cruise i norsk farvann, uten noen unntak for dem som ikke vil i land. Det er derfor TUI Cruises måtte droppe norgesreisene i august. ©