Gjennom appen kan du bruke Apple Pay eller kreditt-/debet-kortet til å tipse personalet. Den er ikke helt ulik vår egen Vipps. Samtidig har den sine klare begrensninger.
– Kontaktløs betaling er jo veldig «hot» nå, sier grunnleggeren av TipYo, Brian Walsh.
Appen er ikke ny. Den ble etablert i 2018, men Corona-pandemien har fått fortgang i bruken av den.
Ikke overraskende er TipYo en amerikansk nyvinning, i et land der tips-kulturen er langt mer utbredt enn i Europa, nærmest formalisert. Den som ikke tipser risikerer å bli utskjelt av de ansatte. Det forventes rett og slett at du gir noe ekstra for «service», på en helt annen måte enn på våre breddegrader.
Akkurat det vil trolig begrense app-bruken utenfor USA, selv om Walsh overfor Way2Go bekrefter at selskapet er i samtaler med en hotellkjede i Irland.
– Pandemien har satt dette noe på vent, men vi har absolutt troen på at TipYo vil fungere i Europa, sier han.
TipYo er for øvrig ikke de eneste på denne ballen. Flere tips-applikasjoner har kommet til og økt på under pandemien. Alle forutsetter QR-koder og at hoteller, restauranter og andre der tips er utbredt knytter seg opp mot appen.
For hotellene koster et TipYo-abonnement én dollar (ca 8,50 kr) per rom per måned. Det tilkommer også andre kostnader, men Walsh mener abonnenter som hoteller og restauranter vurderer TipYo som et rekrutterings-verktøy.
– Det gir de ansatte muligheten til å tjene bedre, sier Doug Miles, medgründer og finansdirektør i TipYo.
Den rigide tips-praksisen stadig flere i USA ønsker å avskaffe synger slett ikke på siste verset. Får TipYo og andre som satser i dette noe smale segmentet det som de vil går utviklingen stikk motsatt vei. ©