Ved Oslo lufthavn Gardermoen blir Pir Nord stengt ned. Den omfatter både innenlands- og utenlandstrafikken, og hele den østre delen av avgangshallen. Stengingen skal skje «i løpet av kort tid». Flyplassen i København stenger ned 40 prosent av terminalområdet frem til 2022. 

Begge gjør dette for å spare kostnader på strøm, rengjøring og vedlikehold, og skjer etter et kraftig fall i passasjertallet.

Liten risiko

Det er ikke bare flyplassene i Oslo og København som sliter. Mer enn 200 flyplasser rundt om i Europa står farlig nært insolvens. Det skyldes stor grad landenes strenge inngripen for å hindre smittespredning.

Les mer om Corona-smitte i fly HER!

Flyplass-organisasjonen ACI mener imidlertid at å begrense reiser ikke er et effektivt smittevern-tiltak der smitten allerede er tilstede i samfunnet. Det gjelder nå hele Europa. Analysen dekker månedene juli, august og september. I den perioden opplevde Europas flyplasser en viss bedring i trafikken. Nå er imidlertid situasjonen en helt annen og langt mørkere.

Organisasjonens leder Jost Lammers mener EU-kommisjonens godkjenning av hurtigtester kan være et skritt i riktig retning.

– Dette må nå suppleres med en mer koordinert kontakt-sporing på europeisk nivå, sier Lammers.

Han uttrykker videre ACIs frustrasjon over mangelen på en effektiv tilnærming på EU-nivå, og ikke minst den tidskritiske fremdriften i dette arbeidet.

– De europeiske regjeringene må omgående få i gang et samarbeide for å løfte reisebegrensningene opp på bilateralt nivå, sier Lammers.

Det er nå presserende at løsninger kommer på plass. Han bemerker at flyplasser sammen med resten av luftfartssektoren ikke bare kan håpe på flokkimmunitet. Her må det jobbes med alternative løsninger som tilrettelegger for flytrafikk i lys av det faktum at flyreiser i seg selv ikke utgjør noen smitterisiko.

– Nå trenger vi en umiddelbar løsning slik at vi kommer oss gjennom vinteren og det meste av neste sommer, sier Lammers, som understreker at løsningen blant annet ligger i å erstatte karantene for flyreisende med testing.

– Dette handler nå også om å sikre levebrødet for tusener.

Ifølge ham fungerer karantene bare i den grad den kan håndheves effektivt. 

– Antagelsen om at karantene er løsningen må vurderes på nytt, mener han. 

Må spare

På Oslo lufthavn Gardermoen har antallet passasjerer har falt dramatisk.

– For det første driver vi lufthavnen med én rullebane nå der vi veksler mellom de to vi har. I tillegg skal vi nå stenge ned halvparten av avgangshallen, så bare den nyeste delen vil være åpen fremover. Passasjerene vil oppleve det ved at vi setter opp byggevegger og fysisk stenger av denne delen av terminalen, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby.

Coronapandemien har ført til et kraftig fall i reisende i 2020. Ifølge Westby vil de ende på i underkant av ti millioner reisende i år, mot 29 millioner i 2019. Forrige uke viste trafikktallene at nedgangen i antall passasjerer var på 86 prosent sammenlignet med samme uke året før.

Lufthavndirektøren frykter masseoppsigelser når muligheten for å permittere videre løper ut til våren.

– Jeg tror vi går en tøff vinter i møte, med lav trafikk – særlig utenlands, sier Westby til NRK.

Fra 25. november og ut hele 2021 vil Kastrup i København stenge ned rundt 40 prosent av flyplassområdet for å spare penger. Bare 5600 passasjerer er innom lufthavnen per dag, mens nivået var på 83 000 før coronakrisen rammet i mars.

– Vi kan spare litt på for eksempel strøm, rengjøring, vedlikehold og patruljering. Hver krone vi kan spare er helt avgjørende, i en tid hvor lufthavnen har mistet stort sett alle inntekter og vi må låne et større tosifret millionbeløp hver måned for å holde åpent, sier driftsdirektør Christian Poulsen i meldingen.

Tar tid

Københavns lufthavn og flyselskapene har også valgt å droppe kommersielle flyvninger mellom midnatt og klokken seks på alle ukedager for å kutte kostnader for flyselskapene, flyplassen, staten og bakkeselskapene.

– Beslutningene om nattestengning og nedstengning av en del av terminalområdet innebærer en reduksjon i Københavns lufthavns kapasitet til å avvikle flytrafikk, men vi vil fortsatt kunne leve opp til våre forpliktelser som Danmarks internasjonale flyplass, sier Poulsen.

Flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank tror det vil ta tid før passasjerene kommer tilbake.

– Alle deler av luftfarten er hardt rammet, og dette er et uttrykk for at utviklingen ikke kan snus med et trylleslag. Flyselskaper regner med passasjertall på linje med 2019 først i 2024. 

Også i Norge har passasjertallene falt kraftig etter Corona-pandemien. Rundt 1,5 millioner passasjerer reiste via norske lufthavner i oktober måned, ifølge Avinor.

Det var 53,4 prosent færre passasjerer innenlands i oktober enn på samme tid i fjor, mens internasjonal passasjertrafikk falt med 92 prosent i oktober fra samme tid året før.

– I overgangen fra oktober til november har trafikken, spesielt på innland, falt merkbart sett opp mot de foregående ukene. Dette tilskriver vi hovedsakelig de strenge restriksjonene som er blitt innført. Utenlandstrafikken er fremdeles hardest rammet, noe vi har sett under hele Corona-perioden, sa direktør for trafikkutvikling Gaute Skallerud Riise i Avinor i en melding i forrige uke. ©