Det nederlandske selskapet KLM har tatt i bruk kunstig intelligens (KI) for å redusere matsvinn. Den kan beregne hvor mange måltider som forventes å bli inntatt på en gitt flytur.
Grønt lys
KLM ser også flere bruksområder i teknologien, som blant annet kan brukes til å optimalisere vedlikeholdet av selskapets flåte og forutsi stormer slik at flyreiser kan planlegges etter de faktiske forholdene.
Men ikke bare KLM som har fått øynene opp for kunstig intelligens. Også selskapets nye partner SAS bruker nå KI til å gjøre beregninger på flere ulike områder. Avtroppende IT-direktør Charlotte Svensson sier at siden pandemien har SAS arbeidet med å få den nødvendige kompetansen i flyselskapet.
– KI vil optimalisere flyene våre, kontrakter og drivstofforbruk, bare for å nevne noe. Tanken er å doble vår egen digitale arbeidsstyrke i stedet for å kjøpe tjenester eksternt, forklarer hun i et intervju i svenske medier.
Ifølge Svensson bruker SAS i dag kunstig intelligens i så godt som alle deler av virksomheten, hvor ulike løsninger gir data og beregninger som de ansatte kan trekke på når de skal ta beslutninger, også kundeservice og håndteringen av selskapets flyreiser.
Egne beregninger
SAS’ nye eiergruppe bestående av Air France-KLM, Castlelake, Lind Invest og den danske stat har gitt grønt lys for den omfattende digitale satsingen.
IT-direktøren mener KI ikke minst vil bidra til å kutte i drivstofforbruket og dermed redusere den største utgiftsposten i den daglige driften
– KI kan produsere gode data, som for eksempel hvor mye vann som forbrukes, mat som kastes og hvor mange produkter som tas med uten å bli brukt . Det er mange små ting som til sammen har stor effekt, sier Svensson.
KLM har kommet et skritt lenger enn SAS de siste månedene, der de har brukt en løsning kalt TRAYS, utviklet av IT-selskapet Kickstart AI med mål om å unngå matsvinn ved måltidene som serveres til passasjerene om bord på KLMs fly.
TRAYS fungerer ved at løsningen bruker data fra fortiden til å beregne og forutsi hvor mange passasjerer som faktisk forventes å dukke opp på en gitt flytur. Ifølge KLM er det vanligvis mellom tre og fem prosent av de reisende som ikke kommer på flyet de har bestilt billett til.
17 dager før flyets avgang begynner den kunstige intelligensen å gjøre egne beregninger for hvor mange måltider de skal ha med for passasjerene på Business Class, Premium Comfort og Economy Class. Prosessen varer inntil 20 minutter før flyet tar av.
KLM sier at prosedyren gir et relativt nøyaktig bilde av hvordan belegget på den spesifikke flyvningen vil være. TRAYS ble tatt i bruk mot slutten av fjoråret, og en vurdering etter de tre første månedene viser at matsvinnet er redusert med 63 prosent.
Utviklingen er spesielt tydelig på de interkontinentale flyvningene fra Amsterdam-Schiphol, hvor bruk av kunstig intelligens har ført til at det i snitt kastes 1,3 kilo mindre mat per flyvning.
Det forventes at TRAYS kan bidra til at KLM kaster 100 000 færre kilo med overskuddsmat i løpet av et år. ©