Bak det hele står nordmannen Torstein Hagen, mannen som driver verdens største elvecruise-rederi Viking.

«Det tenkende menneske»

Seilasen fra London til Paris er til minne om operasjon Overlord og de historiske slagene i Normandie for nesten 80 år siden, som var avgjørende for frigjøringen av Vest-Europa fra tysk okkupasjon.

– Mange av våre gjester, spesielt de med familiemedlemmer som tjenestegjorde i forsvaret, har stor interesse for Andre verdenskrig, sier Torstein Hagen, styreleder i Viking, i en pressemelding.

– I tråd med vår forpliktelse om å tilby reiseopplevelser for «det tenkende menneske» er vi glade for å lansere denne unike reisen.

Avreisedatoene blir fra mars til november 2024.

På museum

Cruiset starter i London. I den britiske hovedstaden skal deltakerne besøke historisk viktige steder fra andre verdenskrig, som Churchills krigsrom der de planla D-dagen, samt Bletchley Park – hovedkvarteret til etterretningstjenestens kodeknekkere. 

Gjestene vil også lære mer om Storbritannias spesialstyrker og deres allierte ved et besøk på Imperial War Museum i London. Det inkluderer også Gunwharf Quays, D-Day Museum og Southwick House – der general Dwight D. Eisenhower planla operasjon Overlord.

Etter fire dager i England går reisen videre til Paris, hvor gjestene går ombord i elveskipet Viking Longship.

Spesialbygget

Under rundreisen i Paris vil gjestene blant annet få oppleve Giverny og besøke den vakre parken og huset der Claude Monet bodde og jobbet. Deltakerne skal også følge i Jeanne d’Arc sine fotspor i Rouen, besøke den amerikanske militærkirkegården i Normandie og strendene fra landgangen under Andre verdenskrig.

Vikings langskip på Seinen har 84 lugarer og plass til 168 gjester. Det er ifølge pressemeldingen spesialbygget for å kunne seile gjennom hjertet av Paris, og skal legge til kai ved Port de Grenelle, en kort spasertur fra Eiffeltårnet. 

Skipene innredet i skandinavisk stil har et hybrid fremdriftssystem med batterier, og er også utstyrt for landstrøm for å redusere drivstoffbruken mens de ligger til havn. 

Solcellepaneler bidrar til å gjøre skipene enda mer energieffektive. ©