Uffizi er et av verdens mest populære kunstmuseer, som på det meste kunne ta imot 12 000 besøkende om dagen. Dermed var det mange som måtte stå i trengsel – eller haste forbi – galleriets mest ikoniske severdigheter, som Botticellis «Venus», Michelangelos «Hellige familie» og Titians «Venus av Urbino».

Kunst til folket

Samtidig – om det er ett sted du som kultur- og Italia-interessert bør få med deg – er det nettopp Uffizi. Denne føringen for et opphold i Italia har ført til et enormt press på museet. At turister i noen tilfeller har gått amok i trengselen førte til at myndighetene før pandemien måtte innføre bøter på opptil 5000 kroner for å skape ro i rekkene.

Det er trolig ikke nok, for interessen kommer utvilsomt tilbake når pandemien har ebbet ut. Derfor har myndighetene nå sett på andre muligheter for at enda flere skal få med seg noen av kunsthistoriens viktigste verker.

Ett av tiltakene som nå skal gjennomføres er å spre besøket ut over Toscana-regionen. Det skjer ved å etablere «undergallerier» der de klassiske verkene kan beskues. Dermed lettes det både på trykket i Uffizi og Firenze, og sprer besøket rundt om i regionen. 

BILLEDPRAKT: Selv om mange av bildene nå spres rundt i Toscana vil det være mer enn nok tilbake i selve Uffizi. Og lite slår den fenomenale arkitekturen i Medici-familiens høyborg.

En tilleggseffekt ved «Uffizi Diffusi» er at også innbyggerne i byene som tilrettelegger for dette også vil kunne oppleve kunst de ellers er avskåret fra. Uffizi blir således ikke bare en attraksjon for utlendinger, men like mye for italienere selv.

Ideen er ikke ulikt «landsby-hotell»-modellen – hoteller med rom i ulike hus spredt rundt i landsbyen. Kunstverkene fra Uffizi skal på samme måte fordeles rundt – i vel egnete bygninger.

– Kunst overlever ikke i store gallerier alene, sier Uffizi-direktør Eike Schmidt til CNN.

Han understreker dermed den andre viktige beveggrunnen for å ta de berømte kunstverkene ut av Uffizi-museet – å skape en ny og mer tilgjengelig plattform for kunsten.

– Vi trenger flere utstillingslokaler over hele regionen – spesielt på de stedene hvor selve kunsten ble født, mener han.

Ektefødt pandemi-barn

Det er ikke første gang Schmidt låner ut kunstverk til mindre byer i regionen. I 2019 sendte han en landskaps-tegning av Leonardo da Vinci til kunstnerens hjemby Vinci, i 500-årsjubileet for hans død.

En utstilling i 2019 om slaget ved Anghiari fra det 15. århundre, øst i Toscana, arrangert i selve Anghiari, slo den tidligere rekorden til det lokale museet med fire-gangeren.

– Uffizi er ikke et isolert museum i ingenmannsland, men er kulminasjonen av et landskap fullt av undere, kunst og naturlig skjønnhet, sa han den gang om Vinci-prosjektet, og kalte det en «unik mulighet til å betrakte tegningen og deretter gå ut i landskapet der det ble skapt».

Detaljer om Uffizis «Diffusi»-prosjekt er foreløpig ikke frigitt, men Schmidt planlegger «minst 60, kanskje til og med hundre utstillings-steder» over hele Toscana, og har antydet at de vil inkludere en villa som en gang tilhørte Medici-familien i Montelupo Fiorentino, en halvtime vest for Firenze. Også havnebyen Livorno, art nouveau-kystbyen Viereggio, Seravezza (hvor det finnes en Medici-villa), Montecatini Terme og Careggi, der en annen Medici-villa like øst for Firenze ligger, er aktuelle åsteder. 

I tillegg til Lucca, som tilbyr sitt Palazzo Ducale – byens maktsete siden 1300-tallet.

– Det er ikke bare byene som får tilgang til verkene som får tilført nytt blod. Dette gir også verker som ellers er nedlåst nytt liv, mener Schmidt.

Byer og landsbyer i Toscana er invitert til å nominere seg for prosjektet. 

– Ideen er et ektefødt barn av pandemien, sier Schmidt, som har brukt mye av tiden under nedstengningen på denne «omdefineringen».

Selv om mange av Uffizis verker tas ut av museet og spres på flere steder blir det mer enn nok fenomenal kunst tilbake for dem som var bekymret for det.

– Vi har allerede over 3000 kunstverk utstilt i Uffizi – det er nok, understreker Schmidt.

Uffizi Diffusi vil således i stor grad fremheve kunstverk som ikke har vært mulig å nyte «i roligere og mer intime omgivelser». 

Første fase i prosjektet kommer i gang denne sommeren. ©