Den størst eiergrupperingen av dem alle, Carnival Corporation, svir for tiden av rundt 650 millioner dollar i måneden – mer enn seks milliarder norske kroner. Samtidig bekrefter selskapets ledelse at Carnival ved utgangen av mars hadde mer enn 7,6 milliarder dollar – rundt 70 milliarder kroner – i kapital.

Lån på ytterligere 2,6 milliarder dollar ( rundt 24 milliarder kroner) som de sikret i juni gir selskapet ytterligere handlingsrom.

Solid økonomi

Store deler av kapitalen – i likhet med hvordan flyselskapene opererer – er allerede innbetalte bestillinger. Mange er derfor nå usikre på i hvilken grad disse pengene er «sikret». Mye tyder imidlertid på at de tre store, Royal Caribbean Group, Carnival Corporation og Norwegian Cruise Holding, som dominerer tre fjerdedeler av verdens cruisetrafikk, kan holde ut en god stund til. Derfor har også banker og andre finansielle institusjoner vært villige til å yte hjelp.

De tre selskapene har for øyeblikket nok kontanter tilgjengelig til å stå i det i over ett år uten en eneste dollar i inntekter, om stillstanden varer frem til da.

Det tror de færreste.

– Ytterligere likviditetstiltak vil gjøre det mulig for oss å holde ut til slutten av neste år, selv i et scenario uten inntekter, sa president og administrerende direktør i Carnival Corporation Arnold Donald på en pressekonferanse nylig.

Carnival Corporation er morselskapet til fire nordamerikanske cruise-merkevarer – Carnival, Princess, Holland America og Seabourn. De eier også fem utenlandske merkevarer, inkludert Storbritannias Cunard Line og Europas Costa Cruises.

De to andre store, børsnoterte cruiseselskapene er i en lignende posisjon. Under en konferansesamtale med Wall Street-analytikere i august sa Royal Caribbeans finansdirektør Jason Liberty at selskapet svidde av mellom 250 og 290 millioner dollar (rundt 2,5 mrd kroner) i måneden under cruisestoppen

Med rundt 40 milliarder kroner i likviditet har de fortsatt en god del å gå på.

I august meldte Norwegian Cruise Line Holdings at tapte rundt 1,5 milliarder kroner måneden. De har en likviditet på cirka 25 milliarder kroner.

De to selskapene* har med andre ord nok kontanter og kontant-ekvivalenter (verdier i form av skip etc.) på bok i august til å holde ut i 14 og 18 måneder uten å dra ut på et eneste cruise. Legger vi til Carnival Corporations ni merkevarer har 16 av verdens største cruise-selskaper akkurat nå en rimelig solid økonomisk posisjon.

BESØK: Cruiseselskapene var før Corona utsatt for kritikk, og vil trolig nå benytte anledningen til å tilpasse seg. Det kan blant annet bety at nærkontakt med et reisemål som Venezia vil være historie. (Foto: Bjørn Moholdt)

Ingen bråhast

Men det kan selvsagt ikke fortsette i det uendelige. Fortsetter det som nå til sent ut i neste år eller sågar ut i 2022 vil situasjonen forandre seg dramatisk. Men de fleste i cruiseverdenen er av den oppfatning at cruisetrafikken vil gjenoppstå – om enn i en noe mer redusert form – lenge før den tid.

Flere cruiserederier har da også startet med begrensede seilinger.

Les mer om det HER!

Cruise har for mange av de store vært en pengemaskin, men den massive likviditets-oppbyggingen vi nå ser handler om mye mer enn pengene de hadde i banken da pandemien startet. I de tidlige dagene av cruise-stoppen hadde de tre børsnoterte selskapene bare nok kontanter tilgjengelig for å overleve i noen få måneder.

Siden har alle selskapene samlet inn enorme beløp i finansmarkedene, blant annet gjennom aksje- og obligasjonssalg samt lån. Fordi den økonomisk tilstanden allerede var god med solid fortjeneste og mange verdifulle eiendeler – særlig i skipene som de kunne stille som sikkerhet – har de klart å stable en økonomisk «brannmur» på beina som gir arbeidsro.

Carnival Corporation har for eksempel sikret seg nærmere 800 milliarder kroner i frisk kapital siden mars.

Situasjonen for mange av de andre cruiseselskapene er ikke like solid. Flere av de mindre som markedsføres mot nordamerikanere er privateid. Selskaper som AmaWaterways, American Cruise Lines, UnCruise Adventures og Uniworld Boutique River Cruise Collection er det vanskeligere å få en oversikt over.

Av større cruiseselskaper som er privateid finner vi MSC Cruises, samt «norske» Viking. Ingen av disse har antydet at de er i økonomisk trøbbel, og noen av dem har antydet at også de kan tåle lengre en cruisestopp.

– Som et privateid selskap trenger vi ikke å forhaste oss, sa blant annet Vikings eier og toppsjef Torstein Hagen i august i et brev til sine kunder.

En ny orden

Noen har dog kastet inn håndkleet. Fem relativt små cruiseselskaper – to av dem som kun opererer med ett skip hver – har enten søkt om konkursbeskyttelse eller lagt ned de siste månedene.

Blant de største her var Cruise & Maritime Voyages, det nest største cruiseselskapet med seks skip i Storbritannia. De retter seg hovedsakelig mot det britiske markedet, men ubekreftede meldinger forteller om flere tusen amerikanere som har betalt for fremtidige seilinger og som nå frykter at de kanskje aldri får verken cruiset eller pengene tilbake.

Fire av de fem mindre rederiene som har lagt ned var basert i Europa. Bare ett USA-basert cruiseselskap, lille Blount Small Ships Adventures, har gitt seg siden Corona-krisen startet. Selskapet opererte tre små skip på amerikanske elver og langs kysten.

Hong Kong-baserte Genting Hong Kong, morselskapet til Crystal Cruises, er et av de større cruiseselskapene som er i vanskeligheter. I august sluttet de å betale sine kreditorer. Det inkluderte en betaling på 38 millioner kroner i gebyrer knyttet til nybygg.

Selskapet har siden startet forhandlinger med kreditorene om å restrukturere gjelden, som var på mer enn 30 milliarder kroner i slutten av juli.

Genting Hong Kong er morselskapet til Crystal Cruises, samt to Asia-baserte cruiseselskaper – Dream Cruises og Star Cruises. De eier også Werften-verftene i Tyskland, der det første ekspedisjonsskipet til Crystal Cruises for tiden er under bygging. I tillegg er Genting Hong Kong joint venture-partner i Resorts World Manila på Filippinene.

For å bøte på likviditetskrisen solgte Genting Hong Kong sin diskotekavdeling, Zouk Group, for rundt 90 millioner kroner. Om det holder gjenstår å se. Uansett tiltak – små eller store – vil cruiserederiene falle som dominobrikker om ikke Corona slipper taket, eller man får regimer på plass tilpasset den nye tid.

Mye tyder på at sistnevnte blir dagsorden fremover – uansett utfall. ©
Kilder: TPG, Skift, Aftenposten, rederienes hjemmesider

*Royal Caribbean Group er morselskapet til Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Azamara og Silversea. Norwegian Cruise Line Holdings er morselskapet til Norwegian Cruise Line, Regent Seven Seas Cruises og Oceania Cruises.