Trysil og Hemsedal har SkiStar i løpet av høsten jobbet intenst med destinasjons-selskaper, lokale og nasjonale aktører, som kommunale helsetjenester og redningstjenester og bransjeorganisasjonen Alpinanleggenes Landsforening (ALF) for å kunne åpne skisesongen på en trygg og sikker måte.
Basert på felles smittevern-veileder for alpinanlegg blir det tatt en rekke forholdsregler for heiser og bakker, overnatting, skiskole, skiutleie, arrangementer, og hva som skjer hvis en gjest blir syk før eller under opphold i Trysil eller Hemsedal.
– Vi planlegger å åpne til vinteren med fokus på trygghet og sikkerhet for våre gjester og ansatte, sier Helge Bonden, destinasjonssjef i SkiStar Trysil, i en uttalelse.
– Selv om det blir litt annerledes i år vil vi tilby våre gjester et hyggelig opphold med gode forhold for skikjøring. Vi håper at gjestene har forståelse for de forholdsregler vi tar, og at de får en god opplevelse hos oss.
I tillegg til Corona-tilpasninger jobbes det med å klargjøre heiser og bakker før kulden og snøen kommer. Snøkanonene er testet, og det har kommet litt snø på fjelltoppene i Hemsedal og Trysil. Begge anleggene vil åpne så fort de kan tilby bra alpin skikjøring.
– Alpin skikjøring er en kontaktfri utendørsaktivitet som er viktig for folkehelsen og menneskers velvære, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal, i en kommentar.
I tillegg bemerker han er de fleste av Skistars helser er tallerken-, t-krok- og åpne stolheiser i åpne fjellmiljøer.
FHI har også bemerket at smittefaren utendørs og i heis generelt er liten.
– Vi må alle holde oss oppdatert, og følge de siste anbefalinger og retningslinjer fra FHI, lokale og sentrale myndigheter. Disse kan endres raskt, derfor har vi alle et like stort ansvar for å følge dem, konkluderer Smith-Eriksen.
SkiStars tiltak vintersesongen 2020/21
Heiser og løyper
* Legger til rette for større avstand i heiskøer, og oppfordrer alle til å holde en meter avstand.
* Oppfordrer alle til å kjøre heis sammen med familie eller reisefølge.
* Annethvert sete benyttes i stolheisen, men familier eller reisefølge kan fylle stolene.
* De som ber om hjelp med tallerkenheis eller t-krok vil få hjelp av heisfører.
* I stolheiser med vindbeskyttelse anbefales det at den holdes åpen.
* Singelkøen fjernes, og det vil ikke oppfordre til å fylle alle seter i stolheisen.
* Du kan lade SkiPasset i SkiStar-appen på mobilen i realtid før du tar heisen. Har du ikke selve plastkortet kan det kjøpes på utendørs salgssteder eller enkelte steder i automater.
* Antall plasser i varmestuene begrenses og det vil være verter på plass som veileder gjestene og holder det rent.
* Ved behov tilbys det lengre skidager der det er mulig.
* I SkiStar-appen kan du også se hvilke tider det er mest/minst folk i heisene, i restaurantene i bakken, hvilke som har bordbestilling eller take-away, samt åpningstider. Det samme gjelder dagligvarebutikker (flest/minst folk i butikkene og åpningstider).
Overnatting
* Økt renhold av boenheter.
* På en stor andel av boenhetene innfører vi digital inn- og utsjekk.
Skileie/SkiStarshop
* Digitalt køsystem for skiutleie, slik at du enkelt kan vente utenfor til det er din tur.
* Tilbyr levering av utstyr til noen av deres overnattingssteder, og oppfordrer gjestene til å forhåndsbestille.
* I Trysil blir det eget lokale for utlevering av forhåndsbestilt utstyr.
* Ingen selvbetjening ved utlån av hjelmer og staver. Hjelmer desinfiseres etter innlevering, staver vaskes.
Skiskole
* Gruppene på samlingsplassene fordeles litt annerledes i år slik at ikke for mange samles på samme sted.
* SkiStar ønsker at bare en av foreldrene leverer og henter barn for å redusere antall personer.
* Sørg for å ta på deg varme klær når du skal i skiskolen, ikke minst for barna dine ettersom vi vil være utendørs hele tiden.
* Ingen barnepass (Valles barnepass) innendørs.
* Tilbyr forhåndsbookede aktivitetsøkter utendørs (som f.eks skattejakt, aking og snølek).
Skibuss
– Følger retningslinjer for offentlig transport.
Arrangementer
* Vurderes fortløpende i dialog med arrangører. SkiStar har avlyst skitest-helgene som vanligvis arrangeres i desember. Diskusjoner pågår med leverandørene om å gjøre en skitest-variant senere.
Hva skjer om en gjest blir syk før turen:
* SkiPass, skiutleie og skiskole kan du avbestille inntil dagen før ankomst og få refundert alt.
* Med SkiStars Book Safe Insurance kan du avbestille/ombooke overnatting inntil 21 dager før ankomst uten legeattest.
Hva skjer hvis en gjest blir syk på stedet
SkiStar følger ALFs anbefalinger for bransjen, som har hatt en dialog med Folkehelseinsituttet (FHI) om dette. Gjesten selv har et stort ansvar for å holde seg i sin boenhet ved minste symptomer på forkjølelse, og SkiStarer sammen med andre aktører på destinasjonen forberedt på å kunne isolere både gjester og ansatte når det er nødvendig. Det er også viktig at du som gjest skal tenke på hvordan du kan komme hjem hvis du blir syk.
Gjester som bor i SkiStars boenheter, og sier ifra om at de er forkjølet eller mistenker Corona, blir av kundeservice bedt om å kontakte 116117 (norsk legevakt). Gjester må følge gitte anvisninger og ikke forlate bostedet.
Deretter anbefales gjesten å returnere hjem i egen bil. Det er også viktig at du som gjest mottar legeerklæring hvis du må avbryte oppholdet. SkiStar sørger for å sanere boenheten før neste gjest.
SkiStar følger utviklingen av Corona-pandemien nøye, og forholder seg til myndighetenes beslutninger og anbefalinger. Forholdsreglene implementeres basert på hvordan situasjonen ser ut nå, men det kan endres fortløpende. ©