Skipene som skal gå på naturgass blir bygget på det franske verftet Chantiers de l’Atlantique.
Maksimerer effektiviteten
De vil ifølge en pressemelding inneholde flere innovative løsninger for å maksimere energi-effektiviteten, blant annet utstrakt bruk av varmegjenvinning.
De nye skipene er en videreutvikling av søsterskipene MSC World Europa og MSC World America, som ifølge den samme meldingen er de mest energieffektive cruiseskipene i verden. Ytelsene skal overgå Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) krav til Energy Efficiency Design Index (EEDI).
De nye skipene vil ha flere løsninger for å maksimere energieffektiviteten, med utstrakt bruk av varmegjenvinning og andre teknologiske løsninger for å redusere karbonavtrykket ytterligere. Skipene vil også være optimalisert for en rekke alternative drivstoff, som bio- og syntetisk metan samt grønn metanol.
Topp moderne
– Med de to nye skipene fortsetter vi å gjøre fremskritt på vår reise for å redusere karbonutslippene og nå netto null klimagassutslipp innen 2050, sier Pierfrancesco Vago, styreformann i MSC Cruises, i pressemeldingen.
Skipene, som i dag er klassifisert som World Class 3 og World Class 4, vil ha landstrømstilkobling for å redusere CO2-utslippene i havnene, de mest avanserte systemene for rensing av avløpsvann som er utviklet i tråd med IMO, topp moderne avfallshåndtering og energieffektivt utstyr om bord for å optimalisere motor- og energibruken og dermed redusere utslippene ytterligere.
Skipene skal etter planen sjøsettes i henholdsvis 2026 og 2027. ©