Samtidig kan tollkonflikten mellom USA og Kina få langsiktige konsekvenser – ikke minst for flyprodusenten Boeing.

Rammer hardt

En Boeing 787 Dreamliner koster i dag 386 millioner dollar (nesten fire milliarder kroner), som er en økning fra 292 millioner dollar (tre milliarder kroner) på bare to år, ifølge nyhetstjenesten AFP. Råvareprisene har økt med 40 prosent siden 2021, og etter den siste streiken har Boeing blitt tvunget til å akseptere lønnsøkninger på 38 prosent over fire år. 

I tillegg kommer de nye amerikanske tollsatsene på 25 prosent på stål og aluminium – noe analytikere kaller «katastrofalt».

Men problemene for Boeing er ikke bare økonomiske. Den kinesiske regjeringen har faktisk stoppet leveranser av amerikanske fly i flere år. I 2018, da Donald Trump først påførte Kina toll, ble bestillingen av ti Boeing-fly stoppet. For kinesiske flyselskaper var det en lettelse. Tollsatsene ville ha rammet hardt ved levering.

Egne fly

Siden den gang har forholdet mellom Boeing og Kina vært kaldt. Ifølge CNN Business har kinesiske selskaper bare lagt inn 28 bestillinger på Boeing-fly siden 2018 – hovedsakelig lastefly. Derimot har europeiske Airbus levert 2200 fly til Kina og står for hver femte maskin som forlater fabrikken deres.

Airbus har også bygget en langsiktig tilstedeværelse i Kina, blant annet med en sluttmonteringsfabrikk i Tianjin, forskningssenter i Suzhou og partnerskap med over 200 kinesiske leverandører. 

Verdien av samarbeidet er beregnet til nesten ti milliarder kroner per år.

– Det kommer bare til å bli verre, sier John Persinos ved Aircraft Value News til CNN om markedssituasjonen, og påpeker at prisøkningene ennå ikke har fått helt effekt.

Samtidig øker konkurransen. Kinas egen produsent Comac leverer allerede flymaskiner til regionale flyvninger, og batterigiganten CATL utvikler nå elektriske kommersielle fly som kan komme på markedet i løpet av få år. ©