På grunn av faren for smitte ble hotellene pålagt å servere hver enkelt hotellgjest i stedet for å sette ut en buffé. Etter fire måneder er den gamle ordningen tillatt, men flere hoteller velger nå å beholde Corona-ordningen, fordi det er mat og dermed penger å spare.
Fortsatt reduksjon
Ett av hotellene er Lovind Hotell på helgelandskysten.
– Vi får stort sett bare blanke tallerkener tilbake. Det er nesten ingen rester som blir kastet, forteller daglig leder Sivert Olaisen til NRK.
Olaisen presiserer at de ikke har konkrete målinger. Han anslår likevel at nedgangen er på mellom 50 og 70 prosent. Det gjør at hotellet fortsetter ordningen med påsmurt pålegg
Olaisen understreker at det er gjestene som til slutt avgjør.
– De er generelt fornøyd med denne ordningen, og da ønsker vi å fortsette med det, sier han.
– Markedet er fortsatt påvirket av pandemien. Generelt tror jeg folk ikke er klar for å ta i samme bestikk, mener han.
En opptelling Aftenposten gjorde i juli, viste at mange hoteller reduserte matsvinn betydelig under «forbudstiden».
Thon-hotellene var dem blant dem som ville beholde frokostbufféen, selv med de positive tallene knyttet til matsvinnet. Mat- og drikkesjef ved Thon Hotels Arne Marius Berg sier matsvinnet har holdt seg nede også etter at forbudet mot buffé ble opphevet 15. juli.
– Tallene for august viser at vi fortsatt har en reduksjon i matsvinn, sier Berg til NRK.
Han mener det har skjedd en bevisstgjøring blant hotellgjestene.
Attraksjon
Pekebuffet er en mellom-ordning, som Thon-hotellet i Svolvær blant annet introduserte. Her kan gjestene peke på det de vil ha og få den servert. Dette er noe også kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett liker, gitt at det ikke er alt for mange gjester. For store hoteller er det nemlig en åpenbar svakhet med mer regulerte frokost – det krever flere folk.
Matvett er eid av blant andre NHO Mat og Drikke og NHO Reiseliv. Gjennom et prosjekt jobber de nå sammen med alle de store hotellkjedene for å se nærmere på hotellenes frokostordninger. Bufféer står nemlig for to-tredeler av matsvinnet på hotellene
– Det blir trolig ikke slutt på buffé. Det er imidlertid flere grep hotellene kan gjøre for å få kontroll på store deler av eget matsvinn, mener Schrøder.
God kommunikasjon med gjestene er viktig i den anledning.
For mange er bufféen en hovedattraksjon. Schrøder mener hotellene kan lære gjestene å orientere seg og planlegge hva de skal spise. Det er også lov å forsyne seg flere ganger.
Schrøder nevner også mindre tallerkener og en smalere buffé som viktige tiltak.
– For eksempel én veldig god skinke i stedet for mange forskjellige.
Men for dem som synes hotellbufféen er oppholdets høydepunkt, frykt ikke, den vil i de aller fleste tilfeller overleve Corona. ©