Det mener en av Europas største turoperatører, Sunweb Group, som sender over én million reisende på sol- og skiferie årlig.
Sterk økning
Flere og flere i verden har fått råd til å reise, noe som fører til økt press på populære europeiske reisemål som Venezia, Barcelona, Mallorca og Kanariøyene.
Det har ført til at lokalbefolkningen demonstrerer og krever bedre politisk styring – fordi turistnæringen på dene siden bidrar enormt med arbeidsplasser og økonomi, men legger også press på infrastruktur, natur og boligpriser.
– Masseturisme er dårlig for alle, inkludert besøkende som opplever timelange køer ved attraksjoner, trafikkork og overfylte strender, sier Jan Lockhart, nordisk leder i Sunweb.
Han og selskapet han representerer mener løsningen ikke finnes i forbud og restriksjoner, men i å jobbe for å lokke flere til å reise utenom høysesongen og til mindre kjente reisemål.
– Vi ser allerede en økning på ti prosent i antall reisende i vår- og høstmånedene de siste tre årene, sier han.
Unike og autentiske
Sunweb jobber aktivt med å gjøre alternative reisemål og reiseperioder synlige og attraktive. I tillegg vil turoperatøren i større grad samarbeide med lokale guider og partnere for å veilede reisende til mer ukjente steder og tilpasse seg lokal infrastruktur.
Målet er også å vise det uoppdagede, lokale og autentiske som luksus: mer nytelse, færre folkemengder, mer verdi for lokalsamfunnene.
LES MER: Utenom høysesongen på Limnos!
– Det er mange fordeler med å reise utenom høysesongen, sier Jan Lockhart.
– Turene er betydelig billigere, temperaturen gjerne mer behagelig og lokalbefolkningen mer imøtekommende.
Parallelt med bedre plass utenom høysesongen synker også levekostnadene på reisemålet.
– Hvis du besøker noen av de mindre kjente øyene i Hellas eller reisemål på det spanske fastlandet, vil du også få ferieopplevelser som sannsynligvis føles mer unike og autentiske enn på de store feriedestinasjonene, konkludererJan Lockhart. ©







