Det mener en av Europas største turoperatører, Sunweb Group, som sender over én million reisende på sol- og skiferie årlig. 

Sterk økning 

Flere og flere i verden har fått råd til å reise, noe som fører til økt press på populære europeiske reisemål som Venezia, Barcelona, ​​Mallorca og Kanariøyene. 

Det har ført til at lokalbefolkningen demonstrerer  og krever bedre politisk styring – fordi turistnæringen på dene siden bidrar enormt med arbeidsplasser og økonomi, men legger også press på infrastruktur, natur og boligpriser.

– Masseturisme er dårlig for alle, inkludert besøkende som opplever timelange køer ved attraksjoner, trafikkork og overfylte strender, sier Jan Lockhart, nordisk leder i Sunweb.

Han og selskapet han representerer mener løsningen ikke finnes i forbud og restriksjoner, men i å jobbe for å lokke flere til å reise utenom høysesongen og til mindre kjente reisemål. 

– Vi ser allerede en økning på ti prosent i antall reisende i vår- og høstmånedene de siste tre årene, sier han.

Unike og autentiske

Sunweb jobber aktivt med å gjøre alternative reisemål og reiseperioder synlige og attraktive. I tillegg vil turoperatøren i større grad samarbeide med lokale guider og partnere for å veilede reisende til mer ukjente steder og tilpasse seg lokal infrastruktur.

Målet er også å vise det uoppdagede, lokale og autentiske som luksus: mer nytelse, færre folkemengder, mer verdi for lokalsamfunnene.

LES MER: Utenom høysesongen på Limnos!

– Det er mange fordeler med å reise utenom høysesongen, sier Jan Lockhart. 

– Turene er betydelig billigere, temperaturen gjerne mer behagelig og lokalbefolkningen mer imøtekommende.

Parallelt med bedre plass utenom høysesongen synker også levekostnadene på reisemålet. 

– Hvis du besøker noen av de mindre kjente øyene i Hellas eller reisemål på det spanske fastlandet, vil du også få ferieopplevelser som sannsynligvis føles mer unike og autentiske enn på de store feriedestinasjonene, konkludererJan Lockhart. ©