Syv EU-land har flyavgifter som belastes per passasjerer: Østerrike, Belgia, Tyskland, Frankrike, Italia, Nederland og Portugal. Hvordan den er innrettes og størrelse varierer.

I Sverige har regjeringen besluttet å avvikle flyskatten fra 1. juli neste år.

Østerrike: Ca. 140 kroner, bortsett fra korte flyvninger (mindre enn 350 kilometer), hvor kostnaden er 355 kroner.

Belgia: 120 kroner når det endelige reisemålet er mindre enn 500 kilometer fra Brussel, for eksempel til London. 24 kroner for reiser over 500 kilometer når det endelige reisemålet er innenfor EØS, Storbritannia eller Sveits, og 48 kroner for andre reiser.

Tyskland: Mellom 183 og 840 kroner avhengig av endelig reisemål.

Frankrike: 60 kroner for en person som reiser innenfor EU/EØS eller til et land mindre enn 1000 kilometer fra Frankrike. 108 kroner for andre land.

Italia: 12 kroner for kortere flyvninger under 100 kilometer og opptil 2380 kroner for lengre flyvninger.

Sverige: For flyreiser innen Europa utgjør skatten rundt 80 kroner, mens den for langdistanse-reiser til land som Thailand er på drøyt 500 kroner.

Nederland: 345 kroner uavhengig av reise.

Portugal: Cirka 24 kroner uansett reise.

Danmark: Innfører flyavgift fra årsskiftet. Det vil fases inn for å nå 80 kroner i 2030 for flyvninger innenfor Europa, 485 kroner for mellomdistanse-flyvninger og 650 kroner for langdistanseflyvninger.

Norge: 85 kroner for passasjerer innenriks og i Europa, og 332 kroner for passasjerer med reiseslutt utenfor Europa. I tillegg kommer moms på avgiften. HER finner du detaljer om avgiften.

Storbritannia: Fra ca. 90 til 1300 kroner (interkontinentalt).

Å fly har i en årrekke vært en del av EUs kvotehandelssystem ETS (Emissions Trading System), og har hatt gratis tildeling av utslippsrettigheter. Det vil fases ut i årene som kommer – med 25 prosent i 2024, 50 prosent i 2025 og helt i 2026.

Kravet om å blande bærekraftig flydrivstoff i det som er kjent som Refuel EU Aviation vil også øke til to prosent i 2025, seks prosent i 2030, 20 prosent i 2035 for å nå 70 prosent i 2050. ©

Kilder: Finansdepartementet, respektive lands regjeringsnettsteder, FCCaviation.com, Reuters, Euronews, IATA.