Umiddelbart etter angrepet ble flyplasser over store deler av den vestlige verden stengt for trafikk. Selv var jeg på en arbeidsreise i Wales i Storbritannia, og måtte ta noen ekstra netter i London før jeg kom meg videre til Oslo.
Jeg var ikke alene, millioner av mennesker var strandet verden over.
Strenge tiltak
Siden har sikkerhetstiltak og andre begrensninger fulgt oss på vår ferd ut i verden. Det merkes særlig på flyplasser og cruisebåt-terminaler. Det ble for eksempel raskt satt opp fysiske stengsler og omfattende kontroller i cruisebåthavnene i de store byene, etter at FNs sjøfartsorganisasjon IMO raskt fikk på plass nye regler, den såkalte ISPS-koden.
Skjerpede sikkerhetskontroller har gjort flyturene mer omstendelig for reisende også i Norge, med betydelig mer sikkerhetssjekking også på de minste flyplassene. Fra en sikkerhetskontroll basert på stikkprøver på de største flyplassene, og ingenting på de små, må alle reisende og ansatte i dag kontrolleres hver gang de skal innenfor slusene.
Ombyggingen av flyplassene og de løpende tiltakene som det å låse cockpitene på flyene bidro i starten til dyrere flybilletter, men siden har lavprisselskapenes inntreden bidratt til en annen utvikling på det området.
Men å være ute i god tid – minst to timer for en utenlandsreise – er et resultat av 9/11
Teater?
I USA erstattet det statlige byrået TSA (Transportation Security Administration) de tidligere private selskapene som inntil da hadde håndtert sikkerheten på flyplassene, med betydelig strengere tiltak, noe som skulle få store ringvirkninger i resten av verden.
At vi må ta av sko og belter, skille ut PC-er og andre digitale verktøy er noe amerikanerne i stor grad er «ansvarlig» for. Det samme gjelder flasker med væske på inntil 200 ml bragt utenfra.
I starten bidro det til enorme kødannelser rundt om på verdens flyplasser, inntil sikkerhetssystemene var ordentlig på plass og passasjerene begynte å komme tidligere til innsjekk (hvem husker ikke gamle Fornebu hvor du kunne ankomme innsjekk omtrent idet flyet var på vei ut av gaten).
I hvilken grad de nye og svært omfattende sikkerhets-foranstaltningen har bidratt til en tryggere reisehverdag kan ingen si noe sikkert om. I USA har flere tester avslørt at det tross strenge sikkerhetstiltak var mulig å smugle inn både kniver, våpen og sprengstoff.
– Er det bare et sikkerhetsmessige teater? spør en sikkerhetsekspert retorisk i en nyhetsartikkel fra pressebyrået AP.
Svaret tilbake er at det tross alt er mye vi som publikum ikke ser, og heller ikke får vite om.
Om ikke annet virker tiltakene avskrekkende, ifølge ekspertene, og får oss til å føle oss tryggere. Vi krysser derfor fingrene og håper at noe lignende som 11. september aldri skjer igjen.
I det siste har ikke minst pandemien vist oss hvor sårbare vi er – uansett hvor vi er i verden. ©
Fakta om terrorangrepet 11. september 2001
* Fire passasjerfly ble kapret i USA 11. september 2001. To ble fløyet inn i tvillingtårnene i World Trade Center i New York.
* Det tredje flyet ble styrt inn i forsvarsdepartementet Pentagon i Washington, mens det fjerde styrtet på et jorde i Pennsylvania.
* De to tvillingtårnene raste sammen. Sju timer senere kollapset også en tredje bygning i World Trade Center-komplekset.
* 2977 mennesker døde som følge av angrepene.
* I tillegg døde de 19 kaprere som deltok i selvmordsaksjonen. De hadde tilknytning til den ytterliggående islamistorganisasjonen al-Qaida.
* Al-Qaida-leder Osama bin Laden påtok seg ansvaret for terroraksjonen i 2004.