Corona-pandemien har ført til at de fleste av verdens flyselskaper har trukket sine klør tilbake, og konsentrerer seg i første om gang om sine hjemme-markeder. Det gjelder i høyeste grad for Norwegian, som startet som en konkurrent til SAS i Norge.
De Europa-rutene som lever tryggest er de som normalt trekker mange reisende.
Siden gikk Kjos & co. ut i verden for å ta opp konkurransen med de andre store lavpris-operatørene, samt fullservice-selskapene. Her lyktes Norwegian en godt stykke på vei, selv om ikke alt gikk selskapets vei. Argentina-eventyret ble ikke som forventet, og mange tekniske utfordringer gjorde flere langdistanse-operasjoner problematiske. Likevel, før Corona-pandemien traff oss var Norwegian på vei mot et av sine beste år.
At ledelsen nå snakker om Nye Norwegian henspeiler derfor ikke til et nytt og større selskap, snarere et selskap som rykker tilbake til der det en gang startet.
– Fokus blir på markedene i Norge, Skandinavia og Norden, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tilnettstedet flysmart24.
I det omfattende arbeidet ledelsen i selskapet har lagt ned for å refinansiere selskapet og utløse statsgarantien på 2,7 milliarder kroner er man på det rene med at Norwegian frem mot neste vår skal bygge seg opp i Norge og Norden. Deretter håper man å ha nok løft under vingene til utvide videre ut i Europa i 2021, og langdistanse året etter.
Av dagens 168 flymaskiner vil bare sju være i drift frem mot våren. Når satsingen får mer kraft utover i 2021 skal flåten bestå av 110 fly
Dette innebærer også en kraftig reduksjon i antallet ruter, også de mer marginale innenlands. Det blir kun de rutene som gir overskudd som kommer til å overleve.
– Hver rute vil bli regnet på, og selskapet vil i tillegg følge nøye med på hva konkurrenten SAS gjør på innenlands, mener Elnæs.
Alle Europa-ruter er i praksis satt på vent frem mot neste vår, om ikke det skulle skje et uventet oppsving i markedet kombinert med reiselettelser som gjør at selskapet kan tjene penger på disse rutene.
De Europa-rutene som lever tryggest er de som normalt trekker mange reisende. Det gjelder til hovedsteder som London, Paris, Praha, Amsterdam og Roma.
Av de store og økonomisk viktige utenlandsrutene vil trolig Alicante, Malaga, Las Palmas og Barcelona overleve. Ferietrafikken er et viktig grunnfjell i Norwegians virksomhet. Samtidig vil man være svært nøye på hvor man starter opp.
– Norwegian er tilbake mer eller mindre der de startet, med en stivt blikk på hva SAS foretar seg, konkluderer flyanalytiker Elnæs. ©