Nylig kunngjorde cruiseselskapet Cunard Lines at et av verdens mest ikoniske cruiseskip Queen Mary 2 ikke seiler igjen før tidligst 18. april 2021. Heller ikke søsterskipet Queen Victoria er i gang før langt utpå våren neste år.

Et tredje skip – Queen Elizabeth – planlegger å seile ut 25. mars.

Ufornuftig

For cruiseselskapets tusenvis av faste kunder kommer nyheten som et lite sjokk. I kjølvannet av MSC Cruises vellykkete første seiling etter Covid-pandemien var det et berettiget håp om at andre aktører også ville komme i gang.

Men særlig for et selskapet som Cunard er utfordringene relativt store, selv om basen er i Storbritannia. Skipene beveger seg ofte over større distanser, og har lengre seilingsplaner. Queen Elizabeth skal etter planen reise jorden rundt i perioden 26. mars 2021 til 13. desember, med stopp blant annet i Australia, Japan og Alaska. Den seilingen er nå er kansellert, og blir erstattet av en kortere versjon i britiske områder som Cornwall og langs Irlands vestkyst, samt Nord-Europa og Middelhavet senere på året.

Cunard spesialiserer seg på lengre reiser, med flere destinasjoner til fjerne steder, som i Corona-tiden kompliserer operasjonen betydelig. Mange av stedene selskapets fartøyer reiser på har sterke Covid-begrensninger, og det vil uansett bli vanskelig å forutse hvordan de vil arte seg fremover.

VIKING: Det norske cruiserederiet vil trolig også måtte se langt etter oppstart igjen i år.

Samme utfordring

I tillegg består kundemassen av en bred blanding av internasjonale kunder, inkludert mange amerikanere, som ofte reiser til de ulike havnene interkontinentalt. med langdistansefly.

– Kompleksiteten i disse operasjonene, blant annet ved å besøke mange land etter hverandre, hver med sine egne utviklende Corona-forskrifter, utgjør et betydelig hinder for Cunard, og gjør det særdeles vanskelig å gjenoppta driften, uttalte Cunard toppsjef Simon Palethorpe nylig.

Han bemerket også at blandingen av internasjonale gjester, og gjester som trenger å fly på tvers av kontinenter, og at skipene er langt hjemmefra under seilaser, er faktorer som har bidratt til cruiserederiets beslutning om i suspendere operasjoner til godt inn i 2021.

– Det vil rett og slett ikke være fornuftig å begynne å seile igjen slik forholdene er nå, la Palethorpe til.

Cunards avgjørelse vil få konsekvenser for andre cruiserederier kjent for sine lengre cruise, som alle har flere destinasjoner på fjerntliggende steder. Det inkluderer rederier som Viking, Holland America, Crystal Cruises og Oceania Cruises. De står langt på vei overfor mange av de samme utfordringene som Cunard når det gjelder å gjenoppta normal drift.

Får kreditt

Queen Elizabeths nye 2021-program vil omfatte seilaser fra tre til 14 netter. Seilingene vil gå fra hjemmehavnen Southampton, og blir – som Palethorpe uttrykker det – veldig korte og nært «hjemmet». Han sier videre at skipet ville kunne gjøre avstikkere, som for eksempel en natt i Amsterdam.

Senere på året skal Queen Elizabeth seile til Norge og den iberiske kysten, fulgt av noen syv- til 14-dagers seilinger i Middelhavet fra Barcelona.

Samtidig forsikrer Palethorpe Cunard-tilhengere at Queen Elizabeth kommer tilbake til en mer normal hverdag mot slutten av 2021 og 2022, med seilaser til Australia og Japan. Også Queen Mary 2 skal ut på et klassisk verdenscruise i 2022, med et 104-dagers verdensomspennende cruise fra 10. januar 2022.

Passasjerer på avlyste seilinger kan for øvrig velge mellom full refusjon eller en fremtidig cruisekreditt på 125 prosent av det de betalte. Kreditten må brukes på et fremtidig cruise innen 31. desember 2021. ©
Kilder: TPG, Skift, rederienes hjemmesider