Håndteringen av Corona-pandemien ble håndtert ulikt av landene rundt om i verden. I Europa ble det lettet på restriksjonene lenge før mange av landene i Asia – ikke minst Kina.

Gjenspeiler potensialet

Regjeringen i det folkerike landet innførte en nulltoleransepolitikk, og det var først i begynnelsen av dette året de begynte å fjerne Corona-tiltakene som skulle sikre at smitten ikke florerte. 

Dette betyr imidlertid at Kina ikke er like langt på vei med å gjenopprette både inngående og utgående trafikk som det er i andre markeder.

Av den grunn går European Tourism Association (ETOA), som er en bransjeorganisasjon for reisearrangører i Europa, sammen med European Travel Commission (ETC) – hvis medlemmer er de nasjonale reiselivsorganisasjonene som Visit Norway – til Kina for å markedsføre Europa over for landets reiselivsnæring.

Blant annet skal ETOA og ETC møte kinesiske turoperatører på to ulike reiselivsmesser i Kina. De to organisasjonene uttaler at den felles markedsføringsinnsatsen i Kina gjenspeiler potensialet de begge ser i å få kinesiske turister til å reise til Europa igjen ettersom landets reiselivsnæring gjør fremskritt i å komme seg etter de tøffe årene under pandemien.

Viktig marked

Administrerende direktør Tom Jenkins i European Tourism Association sier at organisasjonens medlemmer allerede melder om gode utviklingstakter.

– Alle som har investert i det kinesiske markedet vet at de siste fire årene har vært magre, men vi håper at vi vil kunne oppnå 50 prosent av 2019-nivåene innen utgangen av 2023, sier Jenkins.

Deretter tror han etterspørselen vil akselerere.

– Mange forventer at Kina vil være tilbake på nivået fra før pandemien i 2025 eller 2026,

Administrerende direktør i European Travel Commission, Eduardo Santander, mener potensialet fremover ligger i at en rekke kinesiske turister ikke nøyer seg med å oppholde seg i ett enkelt land når de ferierer i Europa.

– Kina er blant de viktigste langdistanse-markedene i Europa, og oppgangen i etterspørselen derfra er viktig for den europeiske reiselivsnæringen. De kinesiske turistene som drar til Europa besøker ofte tre eller flere land i løpet av turen, sier Santander. ©